〆Inside Report(2)Can Japan’s Shipbuilding, the Trump Card in US-Japan Tariff Talks? 日本の造船は日米交渉の切り札か

■ A Wave of South Korean Shipyard Acquisitions in the United States
In 2024, South Korean shipyards formalised a framework for cooperation with the US Navy in the construction and MRO (maintenance, repair, and overhaul) of naval vessels. This development came immediately after it became virtually certain that the Trump administration would return to power.
Hanwha Ocean, a major South Korean shipbuilder, secured an MRO contract for the US Navy’s 40,000-tonne dry cargo ammunition ship, USNS WALLY SCHIRRA, from 2024 onwards. This marks the first time a South Korean firm has provided MRO services to the US Navy.
Furthermore, as part of its preparations for building US Navy vessels, Hanwha Ocean signed an acquisition agreement in June 2024 with Norway’s Aker, the parent company of Philly Shipyard. The completion of the acquisition was announced on 20 December 2024.
Text by Hirofumi Yamamoto
Photo courtesy: HD Hyundai, Huntington Ingalls Industries (HII), Hanwha Group, Philly Shipyard, U.S. Navy
※Series 2 touches on what the Japanese government and Japan’s shipbuilding industry need, as well as how the South Korean government is using “South Korea’s shipbuilding industry” as a trump card in tariff negotiations with the United States.
インサイド・レポート 日本の造船、鉄鋼は日米関税交渉の切り札になるか(Series2 )
■韓国造船業による米造船所の相次ぐ買収
韓国造船所は2024年、米海軍艦艇の建造およびMRO(メンテナンス・修理・オーバーホール)事業での協力体制を具体化させた。トランプ政権の発足がほぼ確実となることが決まった直後のことである。
韓国大手造船所のハンファオーシャンは2024年以降、米海軍の4万トン級貨物弾薬補給艦「USNS WALLY SCHIRRA」に対するMROサービスを受注した。韓国企業が米海軍にMROサービスを提供するのは初めてである。
さらにハンファオーシャンは、米海軍艦艇の建造に向けた準備として、2024年6月に米フィリー造船所の親会社であるノルウェーのアーカー社と買収契約を締結。2024年12月20日、買収手続きの完了を発表した。
Text by Hirofumi Yamamoto
Photo courtesy: HD Hyundai, Huntington Ingalls Industries (HII), Hanwha Group, Philly Shipyard, U.S. Navy
※Series2では日本政府、日本造船業に必要なもの、韓国政府が米国との関税交渉で「韓国の造船業」を切り札として使っていることに言及しています。
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