〆Series 3: Can Japan’s Shipbuilding the Trump Card in U.S.-Japan Tariff Talks? 日本造船は日米関税交渉の切り札になるか

Inside Report
Series 3: Can Japan’s Shipbuilding and Steel Industries Become the Trump Card in U.S.-Japan Tariff Talks?


Japanese Shipbuilders Express Concern Over the Post-Trump Era, Searching for Their Place Four Years From Now

In 2024, a discreet tour was organised for Japanese government officials and representatives from Japanese shipyards to visit U.S. shipyards.

Naturally, the theme of the tour was to assess to what extent Japanese shipbuilders might be involved in the U.S. naval expansion plans under the Trump administration, which will take office in January 2025.

A shipbuilding industry insider commented:
“We visited several shipyards, and the deterioration of the facilities was striking. Under the Jones Act, U.S.-flagged vessels must be built in U.S. shipyards and operated by American shipping companies. The real issue is whether Trump’s ‘America First’ policies will continue to hold sway after the end of his term in 2029.” (Executive at a major Japanese shipbuilder)

(Text by Hirofumi Yamamoto)

Note: The article examines the “honeymoon” relationship between South Korean shipbuilders and the U.S. government, considers whether Japanese shipyards could serve as a trump card in U.S.-Japan trade negotiations, and highlights the need for a united approach between the Japanese government and the private sector.

〆インサイド・レポート
Series 3 日本の造船、鉄鋼は日米関税交渉の切り札になるのか。

■日本造船所、アフター・トランプに懸念、4年後の姿を模索。

 2024年、政府関係者と日本の造船所関係者が米国造船所を視察するツアーがひそかに開催された。

 もちろん、2025年1月に発足するトランプ政権に伴う米国の艦艇の増強策に日本造船所がどの程度関与できるのか、という点が視察のテーマである。
造船関係者が話す。

 「複数の造船所を視察したが、施設の老朽が目立つ。ジョーンズ・アクト法により、米国籍の船舶は米国国内の造船所で建造し、米国の海運会社が運航するという規定がある。問題はトランプ政権が終了した4年後、つまり2029年以降もトランプ政権の自国ファーストの政策が維持されるのか、という点だ」(大手造船所幹部)
(Text by Hirofumi Yamamoto)

※本文では韓国造船と米国政府との「蜜月関係」、日本造船所が日米貿易交渉の切り札になるには、日本政府と民間の一体となった取り組みの必要性について検証する。

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