〆U.S.-Built LNG Tankers for Exports ‘Almost Impossible’ 米国造船所の新造LNGタンカーで輸出、「ほぼ不可能」。

U.S.-Built LNG Tankers for Exports ‘Almost Impossible’ — Ban on Chinese Ships Could Boost South Korea, Japan

The LNG (liquefied natural gas) clause within the U.S. Trade Representative’s (USTR) Section 301 measures against China’s growing dominance in the maritime, logistics, and shipbuilding sectors, announced on 17 April 2025, is sending ripples through the American energy industry and international shipping circles.

Under Section 301, the USTR mandates that from 2028 onwards, over 1% of U.S. LNG exports (rising to 15% by 2047) must be carried on LNG tankers newly built in American shipyards.

However, industry insiders argue that in practical terms, it is “almost impossible” to complete LNG carriers for delivery by 2028 unless construction begins next year. Meanwhile, should a Trump administration adopt a pragmatic approach and amend Section 301 to exclude Chinese-built LNG vessels, newbuildings from South Korean yards and older Japanese-built LNG carriers could gain a competitive advantage.
(Text by Hirofumi Yamamoto)

Photo courtesy=Cameron LNG ,Freeport LNG, Dalian Shipbuilding, Philly shipyard, HD Hyundai

〆米国造船所の新造LNGタンカーで輸出「ほぼ不可能」。“中国建造締め出し”なら、韓国・日本の建造船にもチャンス。

米通商代表部(USTR)が2025年4月17日発表した「中国の海洋・物流・造船部門支配力強化に対するUSTR301条措置」のLNG(液化天然ガス)船に対する条項が、米国のエネルギー企業や国際海運の中で波紋を呼んでいる。

USTRは301条で、「2028年から米国産液化天然ガス(LNG)輸出の1%以上(2047年までに15%)を米国造船所で新造するLNGタンカーで輸送すること」を義務付けた。

しかし現実的に、2028年竣工のLNG船を建造するには来年から建造を開始する必要があり、「ほぼ不可能」(海事関係者)との見方が強い。一方、トランプ政権が現実路線を取り、中国建造のLNG船の締め出しに301条を修正すれば、韓国造船所の新造船や日本が建造した過去のLNG船が優位に立つ可能性がある。

(Text by Hirofumi Yamamoto)

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