〆 Inside Report: Why USTR’s New Tariffs Target All Car Carriers Worldwide USTR、全世界の海運会社のPCTC対象の「なぜ」

On 17 April 2025, the Office of the United States Trade Representative (USTR) launched a historic Section 301 action aimed at countering China’s maritime dominance. The move stems from former President Trump’s long-standing resentment towards China, rooted in the belief that “China has taken years to dominate the shipbuilding industry.”

According to the U.S. Maritime Administration (MARAD), the U.S. accounted for a mere 0.1% of global newbuilds in 2023, while China surpassed 50%. China owns more than 7,800 commercial vessels, whereas the U.S. international commercial fleet comprises just around 180 ships.

Under the slogan of “built in China, operated for China,” the country now constructs 80% of the world’s ships and has established superiority across the board – from quay cranes to container chassis. This historic invocation of Section 301 could be seen as the beginning of a U.S. counteroffensive.

(Text by Hirofumi Yamamoto)

Photo courtesy= Wallenius Wilhelmsen, BYD, Adobe Stock

※This article explores the background and implications of the executive order issued by President Trump, which has imposed port entry fees on PCTCs worldwide.

〆インサイド・レポート:USTR、全世界の海運会社のPCTCが対象の「なぜ」。米国造船所での自動車専用船建造のインセンティブは「非現実的」

  2025年4月17日、米国通商代表部(USTR)は、中国の海洋支配を標的とした歴史的な「セクション301」措置を発動した。USTRの措置の背景には、トランプ大統領が長年にわたり、「中国は長い時間をかけて船舶の造船業界を支配してきた」という強い中国への反発心がある。

実際、米国海事管理局(MARAD)によれば、2023年の世界の新造船のうち、米国のシェアはわずか0.1%にとどまり、中国は50%以上を占めた。中国は7,800隻超の商船を保有しているのに対し、米国の国際商船団は約180隻にすぎない。

 中国は「国輸国造」を旗印に、今や世界全体の船舶の80%を建造し、船岸クレーンからコンテナシャーシまであらゆる分野で優位性を確立した。今回の歴史的な「セクション301」発動は米国の反撃開始ともとれる。

(Text by Hirofumi Yamamoto)

Photo courtesy= Wallenius Wilhelmsen, BYD, Adobe Stock

※本文ではトランプ大統領の発した大統領令(Executive order)により、全世界のPCTCに入港手数料が課された背景、その影響について考察していきます。

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