〆 Japanese Shipbuilders Confront New Challenge with Heatstroke 日本造船、熱中症対策が新課題 2025年6月義務化

Industry Voices Concerns over Operational Impact as Labour Law Revision Comes into Effect
Japanese Shipbuilders Confront New Challenge with Heatstroke Countermeasures Mandated from June 2025
日本造船、熱中症対策が新課題 2025年6月義務化で操業への影響を懸念
From 1 June 2025, revisions to Japan’s Industrial Safety and Health Regulations will make it mandatory for industries involving extensive outdoor labour—such as shipbuilding yards—to implement measures to prevent heatstroke.
Companies will be required to restrict work when the Wet Bulb Globe Temperature (WBGT) exceeds 28°C or ambient temperature surpasses 31°C, install cooling facilities, and strengthen health monitoring. Violations may incur penalties of up to 500,000 yen. As shipyard operations often involve prolonged exposure to high temperatures, the sector is increasingly concerned about project delays and worsening labour shortages.
In fiscal year 2024 (ending March 2025), Japan’s five publicly listed shipbuilders received orders for around 47 new vessels—an impressive figure surpassing annual construction capacity. This level is consistent with the 2021–2024 average of roughly 49 ships and more than double that of the pandemic-affected FY2020. However, the industry is now closely watching how summer heat measures and persistent staffing shortages could affect future operations.
Photo courtesy=iStock,Imabari Shipbuilding,Namura Shipbuilding,Ōshima Shipbuilding,Shin Kurushima Dockyard,
Tsuneishi Shipbuilding, Japan Marine United (JMU)
■Labour Drain toward TSMC
In Kyushu, Taiwanese semiconductor giant TSMC has opened a new plant in Kikuyo Town,・・・
〆日本造船、熱中症対策が新課題 2025年6月義務化で操業への影響を懸念
2025年6月1日から改正労働安全衛生規則により、造船所など屋外作業の多い業種で熱中症対策が義務化される。暑さ指数(WBGT)28度以上または気温31度以上での作業制限、冷却設備の導入推奨、健康管理の強化が求められ、違反には最大50万円の罰金が科される可能性がある。造船所は高温環境での作業が多く、工期遅延や技能工不足の悪化が懸念される。
2024年度(2025年3月期)、日本の上場系造船5社の新造船受注は約47隻に達し、年間建造量を上回る好調な水準を記録。2021~2024年度の平均受注量(約49隻)と同水準で、COVID-19の影響で低迷した2020年度比で2倍以上の高水準を維持している。しかし、夏場の暑さ対策と人手不足が操業にどのような影響を与えるか、業界全体で注目されている。
Photo courtesy=iStock,Imabari Shipbuilding,Namura Shipbuilding,Ōshima Shipbuilding,Shin Kurushima Dockyard,
Tsuneishi Shipbuilding, Japan Marine United (JMU)
■TSMCへ人材流出
九州ではTSMC(台湾積体電路製造)が・・・
記事本文では各造船所の受注量、TSMCへ流れる労働現場の懸念、造船所の熱中症対策、とりわけ中小造船所への影響などについて言及しています。是非、本文をおよみください。
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