〆 Norwegian “Shipbreaking Revolution” to Upcycle Car Carriers 自動車船を「アップサイクル」、ノルウェー発「船舶解体の革命」

Norwegian “Shipbreaking Revolution” to Upcycle Car Carriers
自動車船を「アップサイクル」、ノルウェー発「船舶解体の革命」
Höegh Autoliners introduces new method for up to eight vessels – aims to reduce CO₂ emissions and revitalise local industry
Norwegian shipping major Höegh Autoliners has announced a plan to dismantle up to eight of its car carriers domestically and regenerate the steel into construction materials through a process known as “upcycling.” The initiative partners with Nordic Circles, a startup company that has introduced innovations in steel reuse, under a contract worth NOK 1.3 billion (approximately ¥18.4 billion).
Unlike conventional recycling, which involves melting down materials, this approach cuts and reuses the steel, allowing for CO₂ emissions to be reduced by up to 97%. Backed by the Norwegian government, the project is gaining attention as a test case in transforming both environmental and industrial frameworks.
Meanwhile, despite being the world’s third-largest shipowning nation, Japan still relies heavily on low-cost Asian countries for ship scrapping and has lagged in establishing a domestic dismantling infrastructure. Since 2024, major scrap operators such as Shimabun Corporation, along with NYK Line and Sojitz Corporation, have begun spearheading efforts to repurpose end-of-life vessels as electric furnace feedstock.
Key Points of This Article
- What is the Norwegian concept of “upcycling”?
- Can the method of dismantling and cutting ships domestically, supported by both government and private sectors in Norway, be applied to Japan?
These key themes are addressed throughout the article. Please read on for full details.
Photo courtesy= Höegh Autoliners, Nordic Circles

〆自動車船を「アップサイクル」、ノルウェー発「船舶解体の革命」
ホーグ・オートライナーズが最大8隻を対象に新手法導入、CO₂削減と地域産業活性化へ
ノルウェーの海運大手ホーグ・オートライナーズは、自社が保有する最大8隻の自動車輸送船をノルウェー国内で解体し、「アップサイクル」によって建設資材へと再生する計画を明らかにした。
パートナーには、鋼材の再利用に革新をもたらすスタートアップ企業ノルディック・サークルズを迎え、契約額は13億ノルウェー・クローネ(約184億円)にのぼる。従来の「溶かして再利用する」リサイクルとは異なり、「切断して再生する」アップサイクルによって鋼材のCO₂排出を最大97%削減できるとされる。ノルウェー政府の支援を受けたこの取り組みは、環境と産業を同時に変革する試金石として注目されている。
一方、日本は世界第3位の船舶保有国でありながら、スクラップ処理の多くをアジアの低コスト国に依存し、国内での本格的な解撤体制整備は遅れている。2024年以降、日本のスクラップ大手シマブン・コーポレーションや日本郵船、双日が先導する形で電炉用の原料として船舶を活用しようとする動きもある。
この記事のポイント
・ノルウェー発の「アップサイクル」という考え方とは何か。
・官民一体となったノルウェーの船舶を自国で解体、切断して建設資材として活用する方法は日本にも活かせるのか。
本文では記事のポイントについて言及しています。是非、本文をお読みください。
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