〆 Serial Report : Part 2: “I Cannot Trust the Ship Management Company” 連載2 「船舶管理会社を信用できない」

Serial Report: Japan’s Mid-Sized Shipowners:Part 2: “I Cannot Trust the Ship Management Company”
連載 日本の中規模船主を襲う“内憂外患”:パート2:「船舶管理会社を信用できない」
In mid-May, I visited a Japanese shipowner based in western Japan who owns around five vessels. During our meeting, I heard a shocking statement from the company president.
“To begin with, I don’t trust the ship management company I have a contract with. I don’t know who I can trust—whether it’s the RightShip inspector, the master who handled the inspection, or the chief engineer. A RightShip inspection is approaching soon, but I am not convinced that just responding to the pre-inspection process is sufficient.” (President of the Japanese shipping company)
The company has signed a time charter contract with an overseas operator and leases out its own vessels. In other words, despite having selected and contracted the ship management company on its own, such a statement was made.
※This article explores the relationship between mid-sized Japanese shipowners and ship management companies, how they are responding to RightShip inspections, and the reality behind why they cannot trust the ship management companies they have contracted.
Photo courtesy =iStock, Rightship

連載 日本の中規模船主を襲う“内憂外患”
パート2:「船舶管理会社を信用できない」
5月中旬、西日本地区に本社を置く、保有隻数5隻程度の日本船主を訪ねた私は、その社長から衝撃的な言葉を聞いた。
「私は、そもそも自分が契約を結んでいる船舶管理会社を信用していない。ライトシップ(RightShip)の検査官、検査に対応した船長、機関長、誰を信用していいのか分からない。ライトシップの検査が近日中に迫っているが、事前検査の対応だけで十分なのか確信が持てない」(日本船主の社長)
同社は海外オペレーターと定期用船契約を結び、自社船を貸し出している。つまり、自身で船舶管理会社を選定し、契約しているにもかかわらず、こうした発言が出てくるのだ。
※本文では、中規模日本船主と船舶管理会社との関係、ライトシップ検査への対応、そして、なぜ自らが契約した船舶管理会社を信用できないのかという実情を深掘りします。
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