〆 Series: Japan’s Mid-Sized Shipowners Part 3 “No One to Succeed Me!” 日本の中規模船主を襲う“内憂外患”パート3 後継者がいない

Series: Japan’s Mid-Sized Shipowners Under Siege from Within and Without
Part 3: “No One to Succeed Me!”

連載 日本の中規模船主を襲う“内憂外患” パート3:「後継者がいない!」

Many Japanese shipowners are family-run businesses, a trait they share with their Greek counterparts. A common thread among shipowners based in Imabari, Kure, Oita, Yamaguchi, Okayama, and Nagasaki is that they have roots in coastal shipping.

The Seto Inland Sea region, including Imabari, was once a major salt production area. Shipowners in Imabari used to transport the salt produced there by sea to various parts of western Japan, including Kyushu. Shipowners from Kure and Oita did the same, using coastal vessels to distribute goods nationwide. Those who are now in their seventies recall, “My father, mother, myself, and my younger brother all sailed together on a coastal vessel, delivering cargo across Japan.”

Japanese shipowners built on this background in coastal shipping and expanded into international shipping during the country’s period of rapid economic growth. Today, there are between 60 and 70 shipping companies in Imabari alone, a dozen or so in Kure, and many more across Okayama, Yamaguchi, Tokushima, and Nagasaki.

Parts 1 and 2 of this series examined the challenges faced by mid-sized shipowners operating fleets of between two and fifteen vessels. Part 3 focuses on the pressing issue of succession.

※This article highlights the challenges faced by mid-sized Japanese shipowners, in contrast to their larger counterparts, particularly the issue of a lack of successors. It also explores why many of these mid-sized shipowners opt for bareboat charter (BBC) agreements instead of time charters. The issue of inheritance tax—set to be discussed further in Part 4—is also touched upon.

〆連載 日本の中規模船主を襲う“内憂外患”

パート3:「後継者がいない!」

 日本の船主の多くは家族経営であり、これはギリシャの船主にも共通する。今治、呉、大分、山口、岡山、長崎など、多くの日本船主に共通するのは、かつて「内航船主」としての歴史を持つ点にある。

 今治を含む瀬戸内海沿岸地域は、かつて製塩の一大産地であり、今治の船主は、当地で生産された塩を、九州をはじめとする西日本各地へ海路で輸送していた。

呉や大分の船主も同様に、内航船で全国に物資を運び、現在70代の船主らは「父、母、自分、弟の家族全員で内航船に乗り、日本全国に貨物を輸送していた」と当時を振り返る。

 日本の船主は、このような内航船主のバックグラウンドを基盤に、高度経済成長に合わせて外航船へと進出した。今では今治に60〜70社、呉市に十数社、そのほか岡山、山口、徳島、長崎などにも多くの船主が存在している。

 本シリーズのパート1・パート2では、2~15隻を保有する中規模船主の課題を取り上げた。パート3は、後継者不足の問題を焦点にあてる。

※本文では大手船主とは異なる中規模の日本船主の後継者不足の課題、さらには、なぜこうした中規模の日本船主が定期用船ではなくBBCを選択するのか、また、パート4に続く相続税の問題についても触れます。

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