〆Gard’s Henderson Speaks on Nuclear-Powered Ships and Marine Insurance:ガードのヘンダーソン氏が原子力推進船と船舶保険について講演

Gard’s Henderson Speaks on Nuclear-Powered Ships and Marine Insurance
“Commercialisation of nuclear-powered ships faces challenges from insurance gaps and international legal vacuum”
A seminar jointly organised by the world-renowned maritime law firm Stephenson Harwood LLP and Gard—the largest of the International Group of P&I Clubs—was held on 12 May 2025 at the Japan Shipping Exchange in Bunkyo Ward, Tokyo.
Neil Henderson, a Senior Executive at Gard and an expert in maritime law and insurance, emphasised the decarbonisation potential of nuclear-powered ships, stating that “their realisation will require the development of marine insurance and an appropriate international regulatory framework.”
Henderson highlighted the following three key points:
- Nuclear-powered vessels may become a reality sooner than expected. China is actively conducting research with the aim of commercial deployment.
- A “green corridor” concept using nuclear fuel, as an alternative to ammonia-based fuel, could emerge.
- Prompt action by the IMO and national governments is essential. Early measures are required to enable the commencement of operations in the 2030s.
Text by Hirofumi Yamamoto
※This article details Henderson’s presentation, covering the history of nuclear-powered ships, current challenges, China’s progress and the response of Western nations, as well as the outlook for marine insurance related to nuclear propulsion.

〆ガード(Gard)のヘンダーソン(Henderson)氏が原子力推進船と船舶保険について講演
「原子力推進船の商用化、海上保険と国際法の空白が導入の課題」
世界的に有名な海事弁護士事務所のStephenson Harwood LLPと、国際P&Iクラブ(International Group of P&I Clubs)の中で最大のクラブであるGardは、2025年5月12日、東京都文京区の日本海運集会所で共催セミナーを開催した。
Gardのシニア・エグゼクティブで法務および海事保険の専門家であるニール・ヘンダーソン(Neil Henderson)氏は、原子力推進船の脱炭素化への潜在力を示しつつ、「その実現には海上保険と国際的な規制整備が不可欠である」と説明した。
ヘンダーソン氏が強調したポイントは以下の3点である。
1. 原子力推進船は予想より早く実現する。中国が実用化に向け研究を進めている。
2. アンモニア燃料に代わる「グリーン・コリドー(核燃料版)」が登場する可能性がある。
3. IMOと各国政府の早期行動が不可欠。2030年代の運航開始に向けて、早急な対応が求められる。
Text by Hirofumi Yamamoto
※本文では原子力推進船の歴史、現在の課題、中国の取り組みや西側諸国の対応、今後の原子力推進船に対する船舶保険について、ヘンダーソン氏の講演内容を読むことができます。
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