〆Japan Mulls Creation of Japan-US Shipbuilding Revitalisation Fund — 日本政府、「日米造船再生ファンド」設立を検討

Japan Mulls Creation of Japan-US Shipbuilding Revitalisation Fund — Countering Chinese Shipbuilding, Promoting Cooperation with US Yards
The Japanese government has resolved to provide state-led support for the domestic shipbuilding industry, it emerged by 23 May. Until now, the Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism (MLIT) had prioritised support for shipbuilding from a regional employment standpoint. However, in the context of Japan-US tariff negotiations, Japanese shipbuilding has surfaced as a “bargaining chip” to counter China’s shipbuilding dominance. A new initiative under consideration would see the governments of Japan and the United States jointly establish a “Japan-US Shipbuilding Revitalisation Fund” (provisional name), aiming to co-construct Pure Car and Truck Carriers (PCTCs) and LNG carriers — both of which are critically lacking in the US fleet.
When approached by Maritime Bridge Japan at 8:45 a.m. on 23 May, MLIT declined to comment on details, stating that it was “not in a position to answer” and added that it was “not aware” of the proposed fund.
This article outlines the contents of the shipbuilding legislation reintroduced in the United States and provides background on the Japanese government’s decision to dispatch shipbuilding officials to a U.S. investment fund.
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〆日本政府、「日米造船再生ファンド」設立を検討 — 中国造船に対抗、米造船業との連携盛り込む
日本政府が、日本の造船業を政府主導で支援する方針を固めたことが、5月23日までに明らかになった。従来、国土交通省は造船支援を地域雇用の観点から重視してきたが、今回、日米間の関税交渉の文脈において、中国造船業に対抗する「交渉カード」として、日本の造船業が浮上。日米政府主導で「日米造船再生ファンド(仮称)」の設立を検討し、米国で不足している自動車専用船(PCTC)やLNG(液化天然ガス)運搬船の建造を日米共同で推進する構想が浮上している。
国土交通省は23日午前8時45分時点のMaritime Bridge Japanの取材に対し、「詳細には答えられない」としたうえで、「(日米造船再生ファンドの構想については)把握していない」とコメントした。
本文では米国で再提出された船舶法の内容、米投資ファンドに日本政府が造船関係者を派遣した記事の背景を記述しています。
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