〆MSC Antonia Grounded in the Red Sea — Suspected Victim of GPS Spoofingm/MSCアントニア、GPSスプーフィング被害の疑い

・MSC Antonia Remains Grounded in the Red Sea — Suspected Victim of GPS Spoofing -Stranded off Jeddah, Saudi Arabia — Communication Disruptions and Navigational Interference Highlight Growing “Electronic Warfare” in the Region
・MSCアントニア号、紅海で座礁続く GPSスプーフィング被害の疑い強まる ― サウジ・ジェッダ沖で動けず 通信障害と航法妨害、紅海海域の「電子戦」深刻化
Key Points of This Article
- What is GPS spoofing occurring in the Red Sea region?
- Is it affecting the Japanese commercial fleet?
- How are data companies providing information?
The Liberia-flagged containership MSC Antonia (IMO No. 9398216, 7,000 TEU class, 85,760 DWT) ran aground on 10 May 2025 near the Eliza Shoals, approximately 100 nautical miles off the coast of Jeddah, Saudi Arabia, in the Red Sea. Since then, the vessel has remained immobilised.
Measuring 304 metres in length and 40 metres in beam, MSC Antonia was delivered in 2009 by Hyundai Heavy Industries at its Ulsan shipyard. While the vessel is believed to be owned or managed by a global company with offices in Hong Kong, Maritime Bridge Japan has not yet been able to confirm this directly with the firm as of 18 May.
There is growing suspicion that the incident may have been caused by a surge in GPS jamming and AIS spoofing, bringing renewed attention to cyber navigation risks in the Red Sea region.
At present, MSC has declined to comment on whether a cyberattack was involved. With MSC among the world’s largest container shipping lines, the suspected GPS jamming and AIS spoofing attack on one of its vessels raises significant concerns. This article investigates the nature of such cyber threats.
(Text by Hirofumi Yamamoto)
Photo courtesy: MarineTraffic, Windward
→ The full article also explores data from firms such as MarineTraffic and Windward regarding efforts to counter GPS jamming and AIS spoofing, and considers potential implications for Japanese shipping and marine insurance. We invite you to read further.
〆MSCアントニア号、紅海で座礁続く GPSスプーフィング被害の疑い強まる ― サウジ・ジェッダ沖で動けず 通信障害と航法妨害、紅海海域の「電子戦」深刻化
リベリア船籍のコンテナ船「MSC Antonia」(IMO番号:9398216、7,000TEU型、85,760重量トン)が2025年5月10日、サウジアラビア・ジェッダ沖約100海里の紅海エリザ・ショールズ付近で座礁した。以降、現在に至るまで動けない状態が続いている。
この記事のポイント
・紅海域内で発生しているGPSスプーフィングとは何か。
・日本の商船隊に影響あるのか。
・データ企業はどのようにデータを提供しているのか。
MSC Antoniaは全長304メートル、幅40メートルで、2009年に現代重工業の蔚山工場で竣工した。本船の保有者や船舶管理会社については、香港に支社を置くグローバル企業とみられるが、Maritime Bridge Japanは18日までに同社に確認が取れていない。
事故の背景には、急増するGPSジャミングおよびAISスプーフィングの影響があるとの指摘が強まり、紅海におけるサイバー航法リスクが改めて浮上している。
現時点でMSCはサイバー攻撃の有無についてコメントを差し控えている。世界最大級のコンテナ船社の1社であるMSCが運航するコンテナ船を襲ったGPSジャミング、AISスプーフィングとはどのようなサイバー攻撃なのか。その実態を追った。
(Text by Hirofumi Yamamoto)
Photo courtesy =MariineTraffic, Windward
↓本文ではデータ企業MariineTraffic, WindwardなどによるGPSジャミング、AISスプーフィングへの取り組み、日本の海運業界への運航船や海上保険への影響についても考察しています。是非、お読みください。
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