158 Bulkers and Tankers in Iranian EEZ Shake Shipping and Energy Stocks イランのEEZ内にバルカー、タンカー158隻 海運株上昇

158 Bulkers and Tankers Stranded in Iranian EEZ as Geopolitical Tensions Shake Shipping and Energy Stocks

イランのEEZ内にバルカー、タンカー158隻滞留 地政学リスクが海運・エネルギー株に波及

The attack on Iranian nuclear-related facilities by Israel on June 13 has brought maritime risks in the Middle East into sharp focus. An unusual situation has emerged, with 158 bulk carriers and energy tankers either anchored or sailing at slow speeds within Iran’s Exclusive Economic Zone (EEZ). The vessels are believed to be avoiding Iranian ports and possible seizure by authorities.

Meanwhile, stock markets are responding broadly, with buying extending beyond Japan’s major shipping companies to include overseas shipping equities, energy, gold mining, and defence-related stocks. The geopolitical tension is disrupting market structures, with implications for supply chains and risk premiums across multiple industries.

Key Points
→ 158 vessels converge in Iranian EEZ, continuing to anchor or proceed at slow speeds
→ Japanese stocks respond as funds flow into shipping and energy sectors

イランのEEZ内にバルカー、タンカー158隻滞留 地政学リスクが海運・エネルギー株に波及

現地時間6月13日に発生したイスラエルによるイラン核関連施設への攻撃を機に、中東の海域リスクが顕在化している。イランの排他的経済水域(EEZ)内に158隻のバルクキャリアやエネルギー船が錨泊または低速航行を続ける異常事態が発生しており、イランへの寄港や拿捕を避ける措置とみられる。

一方、株式市場では日本の海運大手のみならず、海外の海運株やエネルギー、金鉱採掘、防衛産業関連などにも買いが広がっている。地政学的緊張は市場構造を揺るがし、供給網とリスクプレミアムが多様な産業に影響を及ぼしている。

この記事のポイント

 →イランEEZに船舶158隻集中 錨泊・低速航行が継続

 →日本株も反応 海運・エネルギー株に資金流入

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