3 Challenges for Japan’s Shipbuilding ② Shortage of Shipyard Workers ニッポン造船、3つの課題 ②造船所のワーカー不足

Will Gen-Z Come to the Shipyards? The Turning Point Signalled by the “AIxiety Pivot”
造船所にGen-Zは来るのか “AIxiety Pivot”が示す転換点
Can Japan’s shipbuilding industry regain the brilliance it enjoyed in the 1970s?
Expectations for the revival of “Shipbuilding Nippon” are rising day by day. At the same time, the question remains: what challenges must be overcome? This series focuses on three themes — “Japanese shipowners placing orders with Chinese shipyards,” “labour shortages at Japanese shipyards,” and “whether the construction of LNG-fuelled vessels can truly be revived.” The second instalment explores the issue of labour shortages at shipyards.
Key Points of This Article
→ Mr B, who trained in Japan as a foreign technical intern at a Japanese automobile parts manufacturer, says that the management principles of Japanese companies cannot be measured in monetary value. By working in Japan, he believes returning to his home country will enable him to aim for the same type of management, and asks whether Japanese companies can appeal to workers on the shop floor by offering the added value of such experience.
→ In the United States, there is already a movement among Gen-Z (Generation Z) — broadly defined as those born between 1997 and 2012 — to shift their values from IT companies and management positions to blue-collar skilled professions. Shaken by a belief in AI’s all-encompassing potential, Gen-Z is beginning to turn towards work grounded in tangible skills and real-world craftsmanship. The industry that should become the natural destination for this shift is shipbuilding. National security, energy transport, the foundation of the maritime industry — the hands that build ships support the core of a nation.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)
(連載)ニッポン造船、再生・復活への3つの課題 ②「造船所のワーカー不足」
造船所にGen-Zは来るのか “AIxiety Pivot”が示す転換点
日本造船は1970年代の輝きを取り戻せるのか―
「造船ニッポン」の復活にかける期待は日に日に増している。同時に、今後、克服すべき課題は何か。「日本船主の中国造船への発注」「造船所のワーカー不足」「LNG船建造の復活は可能か」という3つのテーマに焦点を当てる。第2回目のテーマは「造船所のワーカー不足」である。
この記事のポイント
→外国人技能実習生として日本の自動車部品メーカーでBさんが学んだ日本企業の経営方針は、お金の価値に換算できないものだという。日本で働くと、自分の国に帰ってから「こうした経営を目指すことができる」という付加価値を現場で働くワーカーに付与することをアピールできないか。
→米国では既にGen-Z(ジェネレーションZ)と呼ばれる、主に1997年から2012年頃に生まれた世代がIT企業、管理職からブルーワーカーへの価値観の転換を図る動きがある。AI全能論に揺さぶられたGen-Zが、確かな技術と手触りのある仕事へ価値観を転換する。その受け皿となるべき産業が、まさに造船だ。国家安全保障、エネルギー輸送、海洋産業の基盤――船を造る手は、国の根幹を支える。
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)


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