35% Global Share Target Hinges on Cable-Laying Ship Capabilities 海底ケーブル35%シェア、敷設船の運用がカギ

35% Global Share Target Hinges on Cable-Laying Ship Capabilities SoftBank Site Plan Selected – What Role Can Maritime Shipping Play?

海底ケーブル35%シェア、敷設船の運用がカギ ソフトバンクの拠点計画が採択、海運の役割とは

On July 4, SoftBank announced that its plan to develop landing sites for the international submarine cable “E2A” in Tomakomai, Hokkaido, and Itoshima, Fukuoka Prefecture, had been selected under the Ministry of Internal Affairs and Communications’ “Project for Strengthening Digital Infrastructure through the Multi-Route Deployment of International Submarine Cables.

” To achieve the Ministry’s proposed initiative of securing a 35% global market share, the development of cable-laying ships and skilled personnel is urgently needed. Japan’s maritime industry is also expected to face increasing scrutiny over its involvement. (Full article continues below.)

Photo courtesy, SoftBank, KDDI, NTT

Key Points of the Article


→ SoftBank and the Ministry of Internal Affairs and Communications are jointly aiming to secure a 35% share in the global submarine cable market. However, Japan’s cable-laying sector lags behind China and Russia in terms of both crew and equipment.


→ In order to realise the national strategy of private-sector-led infrastructure development, a fundamental strengthening of the integrated framework encompassing telecommunications, shipbuilding, and maritime shipping is essential.

海底ケーブル35%シェア、敷設船の運用がカギ ソフトバンクの拠点計画が採択、海運の役割とは

ソフトバンクは7月4日、北海道・苫小牧市や福岡県・糸島市での国際海底ケーブル「E2A」の陸揚げ拠点整備に関し、総務省の「国際海底ケーブルの多ルート化によるデジタルインフラ強靭化事業」に採択されたと発表した。総務省が打ち出している「世界シェア35%構想」を実現するには、海底ケーブル敷設船や人材の育成が急務であり、日本の海運業界の(続きは本文でお読みください)

この記事のポイント

→ソフトバンク、総務省が一体となって海底ケーブルのシェア35%を目指すが、日本の海底ケーブル敷設船事業は船員、設備ともに中国、ロシアに遅れをとる。

→民間主導のインフラ整備を国家戦略を実現するためには、通信・造船・海運が一体となった抜本的な体制強化が必要になる。

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