Japan’s Shipbuilding Yards in Turmoil (Part 2) 揺れる日本造船所の労働現場(パート2)

Foreign skilled workers now represent the “core workforce” sustaining Japan’s shipbuilding operations
揺れる日本造船所の労働現場(連載パート2)
“Without foreign technical interns, Japan’s shipyards simply wouldn’t function. In some of our partner companies, well over half the workforce is foreign—it’s just a fact. Ensuring a reliable pipeline of foreign labour is not just a corporate issue; it’s a national responsibility for the Japanese government.”
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Key Points of This Article:
→ Foreign skilled workers now represent the “core workforce” sustaining Japan’s shipbuilding operations
→ The greatest management challenge facing Japanese shipbuilders today is securing labour. Going forward, the government will be expected to implement frameworks that ensure the protection, training and long-term retention of foreign workers.
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揺れる造船所の労働現場(連載パート2)
「そもそも外国人技能実習生がいなければ日本の造船所の現場は回らない。協力会社の外国人労働者の割合は体感で5割以上が外国人の労働者だ。その外国人労働者をどうにか確保していくことが日本の造船、政府がやるべき仕事ではないのか」
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この記事のポイント
→外国人技能労働者が日本の造船現場を支える「中核戦力」になっている
→日本の造船業では、「ヒト=労働力」の確保が最大の経営課題となっており、今後は外国人労働者の処遇・教育・定着を含めた制度設計が政府にも求められている。
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