Newbuilding Contracts Only Four Car Carriers in First Seven Months 新造船契約、自動車船わずか4隻 今年1-7月

Newbuilding Contracts Only Four Car Carriers in First Seven Months, Geopolitical Risks and US Tariffs Prompt Caution in Japan

新造船契約、自動車船わずか4隻 今年1-7月、地政学リスクと米関税で日本も慎重姿勢

From January to July 2025, the number of contracts for major vessel types fell sharply. Newbuilding orders for pure car and truck carriers (PCTCs) stood at zero according to UK ship valuation firm VesselsValue, and at just four according to UK maritime research major Clarksons – the lowest level in recent years. (See full article for further details)

Key Points of the Article
→ Japan’s major shipping companies have factored geopolitical risks, such as the Red Sea crisis and US tariff policies targeting Japan and China, into their forecasts for fiscal 2025.

→ Although newbuilding prices, particularly for bulk carriers, have softened, international shipping – including Japan – is currently adopting a wait-and-see stance on newbuilding investment. This is seen as a positive factor for the shipping market, as it reduces supply pressure.

新造船契約、自動車船4隻 今年1-7月、地政学リスクと米関税で日本も慎重姿勢

 2025年1〜7月の主要船型の契約数は大幅に減少した。自動車専用船(PCTC)の新造契約隻数は、英船価鑑定会社ベッセルズバリューが0隻、英海運調査大手クラークソンズは4隻にとどまり、近年で最低水準だ。(続きは本文をお読みください)

この記事のポイント

→日本の海運大手は、2025年度の業績見通しを策定する際、紅海危機や米国の対日・対中関税政策など地政学的リスクを織り込んでいる。

→バルカーを筆頭に新造船価格は軟化しているが、現時点で日本を含めた国際海運は新造船投資には様子見姿勢を見せており、海運市況にとっては供給圧力が少なくなりプラス要因となっている。

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