US-Japan Settle on 15% Car Tariff  Shipping See Both Tailwinds and Risks日米、自動車関税15%で決着 海運に追い風と警戒感

A new phase for major car carriers 海運大手の自動車船に新たな局面も

US President Donald Trump on the 4th signed an executive order, under the terms of the US-Japan trade agreement, to lower the automobile tariff from the current 25% to 12.5%, and, together with the existing 2.5%, set the total at 15%.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

Key Points of the Article
→ In the global market, the presence of Chinese manufacturers is rapidly expanding. In 2024, China’s automobile exports surpassed 5.86 million units, with electric vehicles at the core of their offensive in Europe and Asia. While the United States is suppressing direct inflows through high tariffs, if the market opens in the future it could alter international car carrier supply and demand, potentially exerting downward pressure on transport conditions.

→ For Japan’s major players, including NYK Line, Mitsui O.S.K. Lines, and Kawasaki Kisen Kaisha, the agreement represents both an expectation of rising transport demand and a turning point to prepare for new competitive pressures.

Photo courtesy by iStock, U.S. White House

日米、自動車関税15%で決着 海運各社にも追い風と警戒感 海運大手の自動車船に新たな局面も

トランプ米大統領は4日、日米貿易合意に基づき、自動車関税を現行25%から12.5%に引き下げ、既存の2.5%と合わせて合計15%にする大統領令に署名した。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

この記事のポイント

→世界市場では中国メーカーの存在感が急速に拡大している。2024年には中国の自動車輸出が586万台を突破し、EVを中心に欧州やアジアで攻勢を強めている。米国は高関税で直接の流入を抑えているものの、将来的に市場が開かれれば国際的な自動車船需給に変化をもたらし、輸送市況の下押し要因となりかねない。

→日本郵船、商船三井、川崎汽船など国内大手にとって、今回の合意は輸送需要拡大への期待と同時に、新たな競争圧力に備える転機ともいえる。

コメント

コメントする

目次