Submarine Cables Raise Question Japan Utilise Its Cable-Laying Management 海底ケーブル切断、日本の敷設船の管理技術生かす

Jeddah Offshore Incident and the Expansion of “Grey Zone Tactics” Spur Growing Interest in Cable-Laying Vessels Among Japanese Shipping Firms
ジェッダ沖事故と「グレーゾーン戦術」拡大 日本海運はケーブル敷設船への関心高まる
On 6 September 2025, multiple submarine cables, including SMW4, IMEWE and FALCON GCX, were cut near Jeddah, Saudi Arabia. The incident disrupted internet connectivity across a wide region, affecting India, Pakistan, Kuwait, the UAE and beyond.
Key Points of This Article
→ Within Japan, dedicated cable-laying vessels are owned only by KDDI and NTT-related companies, with the majority of capacity reliant on foreign shipping firms.
→ Beyond the maintenance of the cable-laying vessels themselves, the role of ship management companies that hold the installation data is critically important. In this field, the ship management expertise of major Japanese shipping companies could be applied. From a national security perspective, it is now essential for Japanese shipping to strengthen its commitment to cable-laying vessels.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”
Photo courtesy by KDDI, 東洋建設、NYK, NTT, MOL Maritex, iStock,NHK,DCD

海底ケーブル切断、日本は敷設船の管理技術を活用できるか
ジェッダ沖事故と「グレーゾーン戦術」拡大 日本海運はケーブル敷設船への関心高まる
2025年9月6日、サウジアラビア・ジェッダ近海で国際通信の大動脈であるSMW4、IMEWE、FALCON GCXを含む複数の海底ケーブルが切断され、インド、パキスタン、クウェート、UAEなど広範囲でインターネット障害が発生した。
この記事のポイント
→日本国内でケーブル専用敷設船を保有するのはKDDIとNTT関連会社に限られ、多くは海外船社へ依存している。
→ケーブル敷設船そのものの整備に加え、敷設データを保有する船舶管理会社の役割も極めて大きく、これには海運大手の船舶管理技術が活かせる。国家安全保障上の観点から、日本海運は今こそケーブル敷設船への関心を固める必要がある。
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

コメント