VLCC Market: Spot Rates Close to $100,000 VLCC市況、スポット用船料は10万ドル目前に

Aging Fleet and Lack of New Orders Tighten Supply, Tailwinds for Japan’s Shipping Lines

老朽化と発注減で供給逼迫 日本商船隊にも追い風

The spot market for Very Large Crude Carriers (VLCCs) is heating up. As of September, spot charter rates on Middle East–Asia routes are trading at around $85,000 per day, with some overseas shipping brokers predicting the $100,000 mark could be breached as early as October.

Key Points of the Article
→ Behind the market surge lie the aging VLCC fleet, a slowdown in newbuilding orders, and resilient crude oil demand.
→ While environmental upgrades to fleets are under way, the rise in VLCC rates is boosting revenues for Japan’s shipping companies. At the same time, it is prompting the extension of ageing tonnage that should otherwise be scrapped and accelerating investment in alternative fuels.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”
Photo courtesy of Tankers International, iStock

VLCC市況、スポット用船料は10万ドル目前に
老朽化と発注減で供給逼迫 日本商船隊にも追い風

超大型原油タンカー(VLCC)のスポット市況が過熱している。9月時点で中東―アジア航路のスポット用船料は1日当たり85,000ドル前後で取引されており、海外の海運ブローカーの中には10月にも10万ドルの大台を突破するとの見方もある。

この記事のポイント

→市況上昇の背景にはVLCC船隊の老朽化と新造船発注の停滞、さらに底堅い原油需要がある。

→環境対応型の船隊整備が進むなかで、VLCC市況の上昇は日本商船隊の収益を押し上げる一方、本来、スクラップされるべき老朽船の延命や代替燃料投資の加速を迫る要因となっている。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

Photo courtesy by Tankers International, iStock,

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