MOL Joins Ammonia Bunkering Initiative in Western Australia 商船三井、西豪州のアンモニア燃料バンカリング構想へ参画

First participation by an international shipping company in the Pilbara region
商船三井、西豪州のアンモニア燃料バンカリング構想へ参画 外航海運会社として世界初、ピルバラ地域
MOL has become the first international shipping company to join the “Clean Ammonia Bunkering Hub Initiative” underway in the Pilbara region of Western Australia. The company has signed a memorandum of understanding with NH3 Clean Energy Limited (NH3) and Oceania Marine Energy (Oceania), launching collaboration aimed at building a supply system by 2030.
Key Points of the Article
→ Behind the move lies the company’s operational plan for three ammonia dual-fuel Capesize bulk carriers (scheduled for delivery between 2026 and 2027), announced in March 2025. The plan is linked to the deployment of these newbuildings on the Western Australia–East Asia route, marking a step towards securing its own fuel supply base.
→ There is no precedent for a Japanese shipping company becoming involved in the development of fuel infrastructure on an Australia-origin route, which is a principal artery for iron ore transport. The project is set to become a symbolic initiative that connects the iron ore supply chain with zero-emission fuel policy.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

商船三井、西豪州のアンモニア燃料バンカリング構想へ参画 外航海運会社として世界初、ピルバラ地域
商船三井が、西豪州ピルバラ地域で進む「クリーンアンモニア・バンカリングハブ構想」に外航海運会社として世界で初めて参画した。NH3 Clean Energy Limited(NH3)、Oceania Marine Energy(Oceania)との覚書を締結し、2030年までの供給体制構築に向けた協業を開始する。
この記事のポイント
→背景には、同社が2025年3月に発表したアンモニア二元燃料ケープサイズバルカー3隻(2026~2027年竣工予定)の運航計画がある。これら新造船を西豪州‐東アジア航路へ投入する方針と連動し、燃料供給地を自ら確保する戦略へ踏み込んだ形だ。
→鉄鉱石輸送の主要航路である豪州発の航路で、日本の船会社が燃料インフラ構築に関与する動きは前例がなく、鉄鉱石サプライチェーンとゼロエミ燃料政策を結びつける象徴的なプロジェクトとなる。
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