Inside Report Japan’s Ship Finance Market Remains a Borrower’s Market インサイドレポート 日本の船舶融資 借り手市場が継続

New Entrants Stir Traditional Regional Banks 新規参入が伝統行を刺激
In Japan’s ship finance market, shipowners continue to hold the upper hand, sustaining what has become a clear “borrower’s market.”
Key Points of the Article
→ Regional banks, under increasing pressure from Japan’s Financial Services Agency (FSA) to consolidate, are seeking to expand their “loan balances” in relatively high-quality credit segments such as ship finance. According to one bank’s ship finance officer, “Even when we receive loan requests from Japanese shipowners, we continue to assess each case carefully, and that stance has not changed at all.”
→ The FSA has been tightening its push for regional bank consolidation, and observers point out that the entry of banks with little prior experience in ship finance is indirectly pressuring traditional regional banks that have long operated in this field. What is now happening between the borrowers—Japan’s shipowners—and the lenders—regional banks—in this evolving ship finance landscape? Maritime Bridge Japan investigated on the ground.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”
インサイド・レポート 日本の船舶融資、「借り手市場」が継続 新規参入が伝統行を刺激
日本の船舶ファイナンス(融資)市場では、借り手である日本船主が優位な「借り手市場」が続いている。
この記事のポイント
→地方銀行は金融庁の合併圧力を受け、船舶融資など与信が比較的高い案件への「融資残高」を積み上げる方向にある。地方銀行としては、「日本船主さんからの船舶融資の申し出があっても、あくまで案件ごとに精査しており、その姿勢は全く変わっていない」(船舶融資担当者)としている。
→金融庁は日本の地方銀行の再編圧力を強めており、船舶融資に実績のない地方銀行の船舶融資市場への参入が、伝統的に船舶融資に実績のある地方銀行に対し間接的な圧力になっているとの指摘もある。船舶ファイナンスの借り手である日本船主、貸し手である地方銀行の間で今、何が起こっているのか。現場を取材した。
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