MOL teams up SINOPEC, Marubeni to secure marine biodiesel supply 商船三井、SINOPEC・丸紅と船舶用バイオディーゼル供給

Long-term stable procurement framework built in China, securing a decarbonisation “drop-in fuel”
中国で長期安定調達体制を構築、脱炭素の「ドロップイン燃料」を確保
Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; head office: Minato-ku, Tokyo) announced on December 11 that it has signed a memorandum of understanding (MOU) with Sinopec Zhejiang Zhoushan Petroleum Co., Ltd., China’s largest state-owned fuel supplier, and Marubeni Corporation to establish a long-term supply framework for marine biodiesel fuel.
Key points of the article
→ Through this collaboration, the three companies, including MOL, will move forward in China to secure a stable supply of biodiesel, a “drop-in fuel” that can be used immediately on existing vessels, as part of efforts toward decarbonisation.
→ As international pressure to reduce greenhouse gas (GHG) emissions intensifies, the positioning of biodiesel as a realistic transitional fuel within the shipping industry is becoming increasingly clear.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (Please read the full article in English and Japanese.)
Photo=In March 2025, MOL, in cooperation with resources major BHP Group, completed the bunkering of biofuel for the Capesize bulker MIDNIGHT DREAM, owned by the company. (Photo courtesy of MOL)
商船三井、SINOPEC・丸紅と船舶用バイオディーゼル供給で連携
中国で長期安定調達体制を構築、脱炭素の「ドロップイン燃料」を確保
商船三井(本社・東京都港区)は12月11日、中国最大手の国営燃料サプライヤーである中石化浙江舟山石油有限公司(SINOPEC Zhejiang Zhoushan Petroleum)、丸紅と船舶用バイオディーゼル燃料の長期供給体制構築に関する覚書(MOU)を締結したと発表した。
この記事のポイント
→今回の連携により商船三井を含む3社は脱炭素化に向け、既存船で即時利用可能な「ドロップイン燃料」であるバイオディーゼルの安定確保を中国で進める。
→国際的なGHG削減圧力が高まる中、海運業界における現実的な移行期燃料の位置付けが鮮明になりつつある。
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写真=2025年3月、商船三井保有のケープサイズバルカーMIDNIGHT DREAMへ、資源メジャーBHPグループと共同でバイオ燃料の補油を完了した。(写真提供=商船三井)
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