Breaking: USTR Relaxes RoRo and LNG Transport Provisions Revised Measures, 速報 USTR、RoRo・LNG船の条項を緩和

Breaking: USTR Relaxes RoRo and LNG Transport Provisions in Revised Measures, Reflecting Consideration for Energy Sector
速報 USTR、修正案でRoRo船・LNG輸送の条項を緩和、エネルギー産業に配慮
Photo courtesy= USTR, Freeport LNG
On 6 June, the Office of the United States Trade Representative (USTR) released a revised version of its proposed measures under Section 301 of the Trade Act, initially announced in April, targeting China’s dominance in shipping and shipbuilding. The revisions notably include a change in the penalty calculation method for foreign-built roll-on/roll-off (RoRo) vessels, exemptions for U.S. government-related ships, and a partial withdrawal of the requirement to use U.S.-built ships for LNG transportation.
Specifically, the original proposal issued in April had set a fee of USD 150 per car equivalent unit (CEU) for RoRo and car carriers constructed outside the United States when calling at U.S. ports. However, concerns were raised over the practical difficulties of calculation and the risk of regulatory circumvention. The revised draft now indicates that the levy will instead be based on a rate of USD 14 per net ton, effective from 14 October 2025.
Key Points of This Article
→ Specific revisions concerning car carriers and LNG vessels
→ Withdrawal of the “country-of-construction restriction” clause for LNG vessels; suspension provisions eliminated
Please be sure to read the full article!

速報 USTR、修正案でRoRo船・LNG輸送の条項を緩和、エネルギー産業に配慮
米国通商代表部(USTR)は6月6日、通商法301条に基づいて発表した対中制裁措置の一部修正案を公表した。今回の修正は4月17日に示された原案からの見直しであり、外国建造のロールオン/ロールオフ(RoRo)船に対する課徴金の算定方式の変更、米国政府関連船舶への免除規定、LNG輸送における米国建造船使用義務の一部撤回などが盛り込まれた。
具体的には、4月時点の原案では、米国外で建造されたRoRo船・自動車船の米国入港に対して「車両相当単位(CEU)あたり150ドル」の手数料が課されるとしていたが、実務上の算定困難や規制回避の恐れが指摘され、今回の修正案では、課徴基準を「純トン数(net ton)」あたり14ドルに変更する方針が示された。
〆この記事のポイント
→自動車船、LNG船の修正案についての具体的な内容
→LNG船への「建造地縛り」条項を撤回 許可停止規定が消滅
是非、本文をお読みください!
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