Can Japan Balance Canadian LNG and Alaskan LNG?  日本はカナダLNGとアラスカLNGを両立できるか

Feasibility Examined through Start Dates and Shipping Requirements

供給開始時期と必要船腹から探る現実性

On 30 June 2025, “LNG Canada” commenced full-scale operations in British Columbia, western Canada, beginning shipments of LNG to Asia, including Japan. With an annual supply capacity of 14 million tonnes, Mitsubishi Corporation will take approximately 2.1 million tonnes.

Key Points of This Article
→ Japan has pledged investment totalling 80 trillion yen under an agreement with the Trump administration in the United States, and as part of this, major power utility JERA plans to purchase one million tonnes annually from Alaska LNG over a twenty-year period.
→ While Canadian LNG has already begun operations, Alaskan LNG is not expected to start supply until the 2030s. Taking into account the difference in starting dates, this article examines the feasibility of combining both projects, the LNG carrier tonnage required for transportation, and the necessity of diversification in terms of energy security.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

日本はカナダLNGとアラスカLNGを両立できるか

供給開始時期と必要船腹から探る現実性


2025年6月30日、カナダ西部ブリティッシュ・コロンビア州で「LNGカナダ」が本格稼働し、日本を含むアジア向けへのLNG出荷が始まった。年間1,400万トンの供給力を持ち、三菱商事は約210万トンを引き取る。

この記事のポイント

→日本は米トランプ政権との合意で総額80兆円規模の投資を約束しており、その一環として電力大手JERAがアラスカLNGから年間100万トンを20年間購入する計画だ。

→カナダLNGはすでに稼働を開始したが、アラスカLNGは2030年代に入ってようやく供給が始まる見込みである。開始時期の違いを踏まえた両立の可能性、さらに輸送に必要なLNG船腹、エネルギー安全保障上の多様化の必要性を検証する。

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