Chinese Shipping Firms, Lessors Eye “Functional Relocation” to Singapore中国船社・リース、シンガポールへ「機能移転」も

Chinese Shipping Firms, Lessors Eye “Functional Relocation” to Singapore Amid U.S. Tariff Measures
中国船社・リース、シンガポールへ「機能移転」も 米国の対中課金で
Ahead of the phased introduction from 14 October 2025 of net tonnage-based tariffs by the United States on Chinese shipping companies and Chinese-built vessels, some Chinese shipping firms and Chinese-affiliated leasing companies are moving to strengthen their bases and functions in Singapore. (Read the full article for details)
Key points of this article
→ The shift of Chinese shipping companies to Singapore reflects China’s aim—now the world’s largest fleet-owning nation—to diversify geopolitical and regulatory risks while maintaining its competitive edge in global shipping.
→ Practical relocations through local subsidiaries, special purpose companies (SPCs), and listed affiliates are becoming the mainstream. While this does not amount to a wholesale relocation of headquarters, there are growing signs of restructuring in a way that increases options for reflagging and for corporate domiciles.
中国船社・リース、シンガポールへ「機能移転」も 米国の対中課金で
米国が2025年10月14日から段階的に導入する、中国船社・中国建造船へのネットトン課金を前に、中国船社や中国系リース会社の一部がシンガポールにおける拠点・機能を強化する動きを見せている。 (続きは本文をお読みください)
この記事のポイント
→中国船社のシンガポール移転は、世界最大の艦隊保有国となった中国が、地政学的・規制上のリスクを分散しつつ、国際海運における競争優位を維持する狙いがある。
→現地法人や特別目的会社(SPC)、上場子会社を通じた実務的な再配置が主流で、「本社の一斉移転」ではないものの、再旗国や法人所在地の選択肢を増やす形での再編が進む兆しが強まっている。
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