〆 Inside Report An Exodus from Japan’s Trading Houses’ Shipping Divisions: “止まらない日本の商社船舶部の人材流出

Inside Report An Exodus from Japan’s Trading Houses’ Shipping Divisions: A Shift in Business Models, or Simply the Rise of the Individual?

In Japan’s major trading houses, the “shipping divisions” — departments that link maritime transport, shipbuilding, shipowners, and finance — are witnessing a steady outflow of mid-level and younger personnel.

Since 2022, Danish shipping firms and Greek shipowners have established representative offices in Japan, initially triggering this trend by recruiting talent from trading houses’ shipping divisions.

Yet one must ask: is the outflow of talent from these divisions solely due to “foreign shipping companies hiring in Japan”?

Behind this phenomenon may lie deeper issues: changes in the business models of these vast conglomerates, and the accelerating shift towards an era where individuals, rather than organisations, are taking the lead — driven by AI and digitalisation.

Text by Hirofumi Yamamoto

※Why Are Trading Houses’ Shipping Divisions in Decline? How have the roles of shipping divisions at Japan’s trading houses evolved over time, and what lies ahead for them? You will soon be able to read the full analysis on our forthcoming website.

〆インサイドレポート “止まらない日本の商社船舶部の人材流出。事業モデルの変革期か、“個”の時代なのか?”

  日本の総合商社のうち、「船舶部」と呼ばれる海運、造船、船主、金融をつなぐ重要な部門から中堅や若手の人材流出が止まらない。

  2022年以降、デンマークの海運会社やギリシャの船主が日本に駐在事務所を設置。商社の船舶部から人材を補強したことが発端だった。

  しかし、商社船舶部からの人材流出は、果たして「海外船社の人材募集」だけが理由なのか。

  そこには、総合商社という巨大な組織の中での事業モデルの変化、さらにAIやデジタル化の加速により、組織ではなく“個”で動く時代の到来が背景にあるのかもしれない。

Text by Hirofumi Yamamoto

 ※商社の船舶部はなぜ衰退傾向にあるのか、時代の変遷とともに商社船舶部の役割がどのように変化し、今後、商社船舶部の役割はどうなっていくのか。検証記事の全文は近く開設予定のウェブサイトで全文読めます。

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