Colombo Port: A Leap from a “Neglected Harbour” to a Global Hub コロンボ港、「見過ごされる港」から世界ハブへの跳躍

Colombo Port, the gateway to Sri Lanka, is now poised to rise from a “blank spot” on the global maritime map to centre stage. Sujan Malawana of Speedmark Sri Lanka recently remarked that “a port once overlooked is becoming one that is fully booked,” suggesting that by 2030 it could stand shoulder to shoulder with the world’s leading ports.
Key Takeaways from This Article
→ In 2024, Colombo Port handled a record 7.78 million TEU, more than 80 per cent of which was transshipment — a unique structure that has instead become its strength.
→ Once the new terminal becomes operational and the North Port development is realised, it will cement its position, in both name and reality, as the “Singapore of the Indian Ocean.”
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コロンボ港、「見過ごされる港」から世界ハブへの跳躍
スリランカの玄関口であるコロンボ港が、いま国際海運地図の“空白地帯”から“主役”へと躍り出ようとしている。スピードマーク・スリランカのスジャーン・マラワナ氏はこのほど「見過ごされる港が、予約で埋まる港になる」と指摘し、2030年には世界港湾と肩を並べる可能性を示唆する。
この記事のポイント
→コロンボ港の2024年は過去最高の778万TEUを処理し、その8割超がトランシップメントという特殊構造が逆に強みとなった。
→新ターミナルの稼働と北港計画が現実化すれば、名実ともに「インド洋のシンガポール」としての地位を固めることになる。
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