European Shipowners Consider Cutting Ties with Chinese Leasing Firms 欧州船社、中国リース企業からの離脱を検討

USTR port fees drive rethink; Japanese owners and regional banks emerge as alternatives through S&LB deals
欧州船社、中国リースからの離脱を検討
USTRの課金影響、日本船主、地方銀行とS&LBも
According to industry sources, several European shipping companies and Greek shipowners that currently own or have ordered vessels built at Chinese shipyards are considering withdrawing from their partnerships with Chinese leasing firms.
Key points of the article
→ The main reason appears to be the imposition of port entry fees by the U.S. Trade Representative (USTR) on vessels built in China, which began on 14 October. Many European and Greek owners have chartered such vessels under bareboat charter (BBC) agreements or have signed finance lease contracts with Chinese leasing firms.
→ In response, some European and Greek shipowners are exploring the option of selling these vessels to Japanese owners and then chartering them back under new BBC arrangements, or refinancing through Japan’s regional banks as part of sale-and-leaseback (S&LB) schemes.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”
欧州船社、中国リースからの離脱を検討
USTRの課金影響、日本船主、地方銀行とS&LBも
関係者によると、中国造船所の建造船を保有または新造船を発注している欧州船社やギリシャ船主が、中国リース企業からの離脱を検討している。
この記事のポイント
→10月14日以降、USTRが中国建造船に対し入港手数料の課金を開始したことが主因とみられる。欧州船社やギリシャ船主は、中国リース企業の保有船を対象にBBC契約を結んだり、中国リース企業とファイナンスリース契約を結んでいるケースがある。
→欧州船社やギリシャ船主は、日本船主にこうした船舶を売却し、再びBBC契約で用船するなどのS&LBや、日本の地方銀行からの借り換えを検討している。
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