European Shipowners Exploring Partnerships with Japanese Owners 欧州船主が日本船主との連携を検討

PBR Below One, “Utilising Existing Ships Rather Than Ordering Newbuilds”
PBR1倍未満、「新造船の発注より既存船を活用」
As the polarisation between large and mid-sized or smaller shipowners accelerates in Japan’s ownership market, European shipping companies, including Greek operators, are considering partnerships and support frameworks with Japanese shipowners.
Key Points of the Article
→ According to industry sources, European shipping companies, faced with soaring newbuilding prices and a lack of available berths at Japanese shipyards, believe that “rather than placing newbuilding orders, it is easier to expand their fleets through collaboration, financial support, or M&A with Japanese shipowners,” a shipping broker commented.
→ During the due-diligence phase — the process of comprehensively examining and evaluating a company’s value and risks before an M&A or investment — some Japanese shipowners have a price-to-book ratio (PBR) of below one.
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欧州船主が日本船主との連携を検討 PBR1倍未満、「新造船の発注より既存船を活用」
大手船主と中規模以下の船主の二極化が進む日本の船主市場で、欧州海運やギリシャ系船主が日本船主との連携や支援を検討している。
この記事のポイント
→関係者によると、欧州海運は、新造船価格が高騰していることや、日本の造船所の船台に空きがないことから、「欧州の海運会社は新造船を発注するより、連携や支援、M&Aを含め日本船主と提携した方が船隊拡大につなげやすいと考えている」(海運ブローカー)としている。
→デューデリジェンス(M&Aや投資を行う際に、対象となる企業の価値やリスクなどを多角的に調査・評価する手続き)の段階で、日本船主の中にはPBR(株価純資産倍率)が1倍未満の企業も存在する。
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