Fluid Mobility of Talent in Japan’s Maritime Industry The Risks of Titles 日本の海運人材の流動化、「肩書き」のリスク

The Growing Focus on “Qualitative Information”
「定性情報」の重要性に注目も
In Japan’s maritime market, the mobility of personnel working in the shipping industry is advancing to an unprecedented degree. Major shipping companies such as NYK and MOL are hiring 30 to 50 mid-career employees in recent years, in addition to new graduates fresh out of university. European shipping firms and Greek shipowners are successively establishing branches in Japan, where many personnel from trading houses’ shipping divisions are being hired mid-career.
Key Points of This Article
→ Many maritime data companies are also hiring personnel stationed at their Japan branches. In doing so, a tendency can be observed among many firms to place emphasis on titles such as “former shipping company employee”, “former shipyard worker”, “study abroad experience”, or “employment at an overseas advertising agency”.
→ In such cases, there are glimpses of a missing perspective regarding essential factors for mid-career hires — namely, the extent to which such personnel possess networks and experience, and whether they hold “qualitative information” about client companies.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)
日本の海運人材の流動化、「肩書き」で選ぶリスク 「定性情報」の重要性に注目も
日本の海運市場では、かつてないほどの海運業界で働く人材の流動化が進んでいる。海運大手の日本郵船や商船三井は大学卒業の新卒社員以外に、ここ数年は中途採用で30-50人を雇用している。欧州海運やギリシャ船主が日本支店を相次ぎ開設、そこには多くの商社船舶部の人材が中途で採用される。
この記事のポイント
→海運データ企業の多くも日本支店に駐在する人材を採用する。その際、多くの企業が「元海運会社」「元造船所勤務」「留学経験あり」「海外広告会社勤務」などの肩書を重視する傾向にある。
→そこには、中途採用の人材にとって不可欠な要素、つまりその人材がどの程度の人脈や経験を持ち、取引先企業について「定性情報」を持っているのか、という視点が欠けているケースが垣間見られる。
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