Allianz warns of rising fires on container ships and car carriers アリアンツ、コンテナ船・自動車船の火災に警鐘

A surge in battery-related fires triggers a spate of incidents, with implications for Japan’s maritime sector

バッテリー火災の急増で事故多発 日本の海運業界にも影響

The “Safety & Shipping Review 2025”, published in March this year by Allianz Commercial, has once again drawn attention. The analysis presented in Allianz’s report is not limited to international shipping; it also applies to Japan’s maritime sector, particularly to car carriers and container ships, underscoring the urgent need to rebuild safety standards. With a sharp increase in recent fire incidents on container ships and car carriers, and as vessels grow larger and cargo becomes more diverse, an international regulatory framework adapted to the battery era is increasingly required. Only recently, on the 21st–22nd, a large vessel operated by Ocean Network Express (Singapore) caught fire at the Port of Los Angeles.

The report highlights that fires caused by “thermal runaway” originating from battery cargo—such as lithium-ion batteries, electric vehicles (EVs), and large battery energy storage systems (BESS)—constitute a new threat that conventional onboard fire-fighting systems are not sufficient to contain. It stresses that the risks are not confined to global shipping; Japan’s car carriers and container ships face the same challenge, making the overhaul of safety standards an urgent priority. As vessel size increases and cargo diversifies, an international regulatory structure suited to the battery age is urgently needed.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (Please continue reading in the main text, available in both English and Japanese.)

The article includes, as reference, the full text of the English-language PDF edition of the “Safety & Shipping Review 2025”.

独アリアンツ、コンテナ船・自動車船の火災に警鐘

バッテリー火災の急増で事故多発 日本の海運業界にも影響

 独アリアンツ・コマーシャル(Allianz Commercial)が今年3月に公表した「Safety & Shipping Review 2025」が再び注目されている。アリアンツのレポートが示した分析は、国際海運だけでなく日本の海運業界に関連する自動車船、コンテナ船にとっても例外ではなく、安全基準の再構築が急務であることを示しているためだ。最近のコンテナ船や自動車船での火災事故の急増を受け、船舶大型化と貨物の多様化が進む中、バッテリー時代に対応した国際的な規制体系が求められている。米ロサンゼルス港で21-22日、Ocean Network Express (シンガポール)運航の大型船が火災を発生したばかりだ。

 同レポートでは、とりわけリチウムイオン電池を含むバッテリー貨物、電気自動車(EV)、大型蓄電池(BESS)など“電池由来の熱暴走”が原因となる火災について、従来の船内消火設備では十分に抑え込めない新たな脅威と指摘する。同レポートは国際海運だけでなく日本の海運業界に関連する自動車船、コンテナ船にとっても例外ではなく、安全基準の再構築が急務であることを示す。船舶大型化と貨物の多様化が進む中、バッテリー時代に対応した国際的な規制体系が求められている。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

※本文では「Safety & Shipping Review 2025」(英語版)レポート(PDF版)を参考資料として全文を添付してあります。

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