GMS and Liberian Flag Issue First IRRC Under Hong Kong Convention GMSとリベリア船籍、香港条約発効後初の「IRRC」発行

Step Towards Global Standardisation of Ship Recycling – Implications for Japan’s Merchant Fleet
GMSとリベリア船籍、香港条約発効後初の「IRRC」発行 船舶リサイクルの国際基準化へ一歩、日本商船隊にも影響
In June 2025, the Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships (HKC) entered into force. Based on this newly enforced treaty, the world’s first International Ready for Recycling Certificate (IRRC) has now been issued. (Read on for full details.)
Key Points of the Article
→ The certificate was spearheaded by the Liberian Registry and GMS, the world’s largest cash buyer. The designated vessel is the R PISCES (approx. 100,000 DWT), delivered in 2001 at the Tadotsu yard of Tsuneishi Shipbuilding (IMO: 9233569).
→ The vessel is scheduled to be dismantled at a certified yard located in Alang, India. The issuance of the IRRC sets a new benchmark within the global ship recycling market. The launch of the certification system also serves as a key opportunity for Japan’s merchant fleet to reassess strategies for ageing vessel disposal and environmental compliance.
→ The article also provides insight into the role of cash buyers in the ship scrapping sector.
Photo courtesy of GMS, Leela Responsible Recycling LLP

GMSとリベリア船籍、香港条約発効後初の「IRRC」発行 船舶リサイクルの国際基準化へ一歩、日本商船隊にも影響
2025年6月に発効した「船舶の安全かつ環境上適正なリサイクルに関する香港国際条約(HKC)」に基づき、世界初の「国際リサイクリング準備証明書(IRRC)」が発行された。証明書は、 (続きは本文をお読みください)
この記事のポイント
→証明書はリベリア船籍局と世界最大のキャッシュバイヤーであるGMSが主導し、対象船は「R PISCES」(約10万重量トン、2001年に常石造船多度津工場で竣工、IMO: 9233569)である。
→同船はインド・アランにある認証ヤードで解撤される予定であり、IRRCの取得は国際リサイクル市場における新たな規範を示すものとなった。証明制度の運用開始は、日本の商船隊にとっても、老朽船の処分戦略や環境対応の在り方を再考する契機となる。
→スクラップ事業におけるキャッシュバイヤーの役割についても解説している。
Photo couretsy by GMS, Leela Responsible Recycling LLP
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