Hong Kong Convention OONO Development Secures Japan’s First DASR Authorisation 香港条約、オオノ開發が国内初DASR取得

Hong Kong Convention Comes into Force: OONO Development Secures Japan’s First DASR Authorisation as Scrapping Policy Gains Attention
香港条約発効、オオノ開發が国内初DASR取得、注目される日本の「船舶スクラップ政策」
On 26 June 2025, the “Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, 2009” officially entered into force. In Japan, this milestone coincided with the enforcement of the country’s new Ship Recycling Act, established to implement the convention domestically. On the same day, OONO DEVELOPMENT, based in Matsuyama City, Ehime Prefecture, became the first company in Japan to obtain the DASR (Document of Authorization for Ship Recycling), a permit for a dismantling yard compliant with the convention. In Hyogo Prefecture, Shimabun Corporation—Japan’s largest steel scrap recycler—has also formally entered the ship recycling business.
At present, there is no government support scheme in place to accompany this movement, and the sector relies solely on private initiative. On 19 June, the Liberal Democratic Party (LDP) issued an “Emergency Proposal for the Revitalisation of Japan’s Shipbuilding Industry”, aiming to reinforce the national shipbuilding sector.
The proposal clearly states that a public-private fund exceeding 1 trillion yen will be established and that shipbuilding should be positioned as an industry integral to national security. Speaking to MBJ, figures from the shipping and trading sectors remarked: “Shipbuilding and scrapping are two sides of the same coin when viewed through the ‘cradle to grave’ lifecycle of ships. It may be worth considering the inclusion of ship recycling in the LDP’s shipbuilding support plan, particularly the proposed trillion-yen-plus public-private fund.”
Photo courtesy, NK, OONO DEVELOPMENT, Shimabun Corporation
Key Takeaways:
→ OONO DEVELOPMENT has become the first in Japan to receive a convention-compliant DASR permit; Shimabun Corporation has also joined the ship recycling business.
→ Japan, as the third-largest commercial shipowning nation, must regard ship scrapping as a key strategic resource in the context of economic security, given the country’s lack of natural resources.
For further details, please refer to the full article.

香港条約発効、オオノ開發が国内初DASR取得、注目される日本の「船舶スクラップ政策」
2025年6月26日、「2009年香港国際条約(船舶の安全かつ環境上適正なリサイクルのための条約)」が発効し、日本でも同条約を担保する「シップ・リサイクル法」が施行された。これに合わせて、オオノ開發(OONO DEVELOPMENT、愛媛県松山市)は国内第1号となる条約準拠の解体ヤード許可証(DASR)を取得した。兵庫県では鉄スクラップ最大手のシマブンコーポレーションも船舶スクラップ事業に本格参入している。
現在、この動きに呼応する政府支援制度はいまだ存在せず、民間の自助努力に依存している。自民党は6月19日、日本の造船業の再強化に向けた「我が国造船業再生のための緊急提言」を発表した。
そこでは1兆円を超える官民ファンドを創設し、造船業を国家安全保障産業と位置づけることが明記された。MBJが取材した海運、商社関係者は、「造船と船舶解体は『揺り籠から墓場まで』という考え方からすれば表裏一体の事業。自民党の造船支援案、1兆円を超える官民ファンドに船舶解体事業も盛り込むべきか検討してもいいのではないか」という意見もあった。
この記事のポイント
→オオノ開發が国内第1号となる条約準拠の解体ヤード許可証(DASR)を取得、国内ではシマブンコーポレーションも船舶解体事業に参入している。
→日本は世界第3位の商船保有国であり、船舶スクラップは資源のない日本にとって国家経済安全保障の観点から重要な「資源」に位置づけられる。
詳細は本文でお読みください。
コメント