Hope Grows Around Icebreaker Construction by Imabari Shipbuilding Group 今治造船グループの「砕氷船」建造に期待感

Japan Marine United is currently the only domestic builder of icebreakers; Tokyo wary of Russia’s nuclear-powered fleet monopoly

Hope Grows Around Icebreaker Construction by Imabari Shipbuilding Group – Japanese Government Also Alarmed by Russia’s Market Domination
Japan Marine United is currently the only domestic builder of icebreakers; Tokyo wary of Russia’s nuclear-powered fleet monopoly

今治造船グループの「砕氷船」建造に期待感 

日本政府もロシアの寡占化に危機感

As cooperation between Japan and the United States in the shipbuilding sector draws increasing attention, focus is turning to the construction of icebreakers by Japan Marine United (JMU), a shipbuilder in which Imabari Shipbuilding announced on June 26, 2025, that it would raise its ownership stake to 60 percent. At present, JMU is the only company in Japan capable of building icebreakers.

A government official speaking to MBJ stated, “The Japanese government perceives risks in Russia’s monopoly over nuclear-powered icebreakers operating in the Arctic Ocean, and we are constantly updating our intelligence. This information is being shared across the relevant ministries and agencies.” In Japan’s shipping industry… (Please read the full article for details.)

Key points of this article:
→ JMU, which Imabari Shipbuilding plans to own 60% of, is currently the only shipyard in Japan capable of constructing icebreakers.
→ The Japanese government also feels a sense of urgency over Russia’s dominance in nuclear-powered icebreakers.

Photo courtesy: Prime Minister’s Office of Japan website, iStock

The full article reports on the current state of the Arctic shipping lane—referred to by China as the “Polar Silk Road”—and the growing expectations placed on JMU, which possesses the technical capabilities to build icebreaking vessels. Please be sure to read the full article.

今治造船グループの「砕氷船」建造に期待感。日本政府もロシアの寡占化に危機感

日本とアメリカの造船協力が注目される中、ジャパンマリンユナイテッド(JMU)が手掛ける「砕氷船」の建造に注目が集まっている。現在、日本で砕氷船を建造できるのは今治造船が2025年6月26日に出資比率を60%に引き上げると発表した造船業界2位のジャパンマリンユナイテッド(JMU)だけである。

MBJの取材に応じた政府関係者は「ロシアが独占している北極海での原子力推進の砕氷船には日本政府もリスクを感じており、常に情報をアップデートしている。こうした情報は関係省庁で共有している」と話した。日本の海運業界では(続きは本文をお読みください)

この記事のポイント

→今治造船グループが60%出資予定のJMUは現在、砕氷船を唯一建造できる日本の造船所である。

→日本政府もロシアの原子力砕氷船が独占している現状に危機感を抱いている。

Photo courtesy=首相官邸ホームページ、iStock

本文では中国が「氷上のシルクロード」と位置付ける北極海航路を巡る現状、砕氷船建造の技術を持つJMUへの期待感について報じています。ぜひ、本文をお読みください。

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