Idemitsu Pushes Forward with Digital Transformation in VLCC/出光、原油輸送でDX推進

Idemitsu Pushes Forward with Digital Transformation in Crude Oil Shipping – Overhauls Fleet Allocation System to Cut Costs
— In collaboration with ExaWizards, merging expert knowledge with optimisation algorithms —

出光、原油輸送でDX推進 配船システム刷新しコスト削減へ

― エクサウィザーズと共同開発、熟練知見を融合し最適化 ―

Idemitsu Kosan has launched an ambitious upgrade of its crude oil shipping operations by introducing a sophisticated fleet allocation planning system. In partnership with ExaWizards, a company specialising in AI algorithms and software development, the Japanese energy giant has developed a new system that mathematically optimises the voyage planning of its international tanker fleet. The system was partially rolled out in April 2025 and is being introduced in stages. By embedding expert human insights into complex algorithmic logic, the company aims to reduce planning time by up to 40% and cut annual operating costs by several hundred million yen. Through its shipping subsidiary, Idemitsu Tanker, the group is also rapidly accelerating its decarbonisation initiatives.

In early 2025, Idemitsu signed a long-term charter contract with Mitsui O.S.K. Lines for an LNG-fuelled VLCC and committed to the construction of two next-generation VLCCs powered by methanol – the first of their kind in the company’s fleet. This move signals a significant development among Japan’s major oil refiners, who are seeking to improve transport efficiency and secure stable supply chains through digital transformation (DX).

This article explores the digital fleet optimisation system jointly developed with ExaWizards for Idemitsu’s international tanker operations. It also examines the current fleet managed by Idemitsu Tanker, the newly announced charter agreement with Mitsui O.S.K. Lines, and the construction of two methanol-fuelled VLCCs, which represent the company’s first venture into next-generation fuels. We invite readers to read on for full details.

出光、原油輸送でDX推進 配船システム刷新しコスト削減へ

― エクサウィザーズと共同開発、熟練知見を融合し最適化 ―

 出光興産が原油輸送における配船計画の高度化に乗り出した。AIアルゴリズムやソフトウェアの開発を手掛けるエクサウィザーズ(ExaWizards)と連携し、外航タンカーの運航計画を数理最適化する新システムを開発、2025年4月から段階的に運用を開始した。複雑な実務条件を踏まえて熟練者の知見をアルゴリズムに落とし込むことで、計画立案時間を最大4割削減し、年数億円規模のコスト圧縮を見込む。出光興産は海運子会社の出光タンカーを通じ、脱炭素化対応を急ピッチで進めている。

 2025年4月以降、商船三井とLNG燃料VLCCの長期用船契約を結んだほか、自社初となるメタノール燃料の次世代VLCC2隻の建造も決定している。石油元売り大手がDX(デジタル・トランスフォーメーション)によって輸送の効率化と安定供給の両立を図る動きとして注目される。

 本文では今回提携を結んだエクサウィザーズ(ExaWizards)の外航タンカーのDXによる配船効率化システムとはどのようなものなのかについて解説しています。また、出光タンカーの現在の運航船隊、さらには今年に入り発表された商船三井との新造船契約、同社初となるメタノール燃料の次世代VLCC2隻の建造についても解説しています。是非、本文をお読みください。

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