Imabari Shipbuilding Becomes Largest Shareholder of JMU with 60% Stake 今治造船、JMUの筆頭株主に 出資比率60%に

Imabari Shipbuilding Becomes Largest Shareholder of JMU with 60% Stake – Aims to Establish ‘Dual Shipyard’ for Commercial and Naval Vessels

今治造船、JMUの筆頭株主に 出資比率60%に 商船・艦艇の「デュアル造船所」へ

On 26 June, Imabari Shipbuilding announced that it would increase its stake in Japan Marine United (JMU), the nation’s second-largest shipbuilder, to 60%, effectively making JMU a subsidiary. Although Imabari is Japan’s leading shipbuilder by volume, there is no record—based on publicly available information and official announcements—of the company having built warships or defence-related vessels such as destroyers, patrol ships, or submarines.

Japan’s shipbuilding industry is currently viewed as a strategic asset in Japan–U.S. tariff negotiations and has been positioned as a core industry in President Trump’s vision of a “Golden Age of Japan–U.S. Shipbuilding.” On 19 June, Japan’s ruling Liberal Democratic Party (LDP) submitted an “Emergency Proposal for the Revitalisation of Japan’s Shipbuilding Industry” to the government, calling for the creation of a state-led ¥1 trillion maritime fund. By becoming the largest shareholder in JMU, which does have experience building naval vessels, Imabari is poised to evolve into a “dual shipyard” capable of handling both commercial and military ship construction.

Photo courtesy, Imabari Shipbuilding

Key points of the article
→ Imabari Shipbuilding will hold 60% of shares in JMU, which has a track record of naval shipbuilding.
→ Amid growing attention to the “Golden Age of Japan–U.S. Shipbuilding,” the LDP’s proposal and Imabari’s move could position the company as a leader in both commercial and defence shipbuilding.

今治造船、JMUの筆頭株主に 出資比率60% 商船・艦艇の「デュアル造船所」に

 今治造船は6月26日、造船業界2位のジャパンマリンユナイテッド(JMU)への出資比率を60%に引き上げると発表した。今治造船は日本国内で最大手の造船会社だが、公開情報や公式発表に基づく限り、軍艦や防衛目的の艦艇(駆逐艦、巡視船、潜水艦など)の建造実績は確認されていない。

 現在、日本の造船業は日米間の関税交渉における「切り札」とされており、トランプ大統領が掲げる「日米造船黄金時代」の中核産業とも位置づけられている。6月19日には自民党が政府に対し「我が国造船業再生のための緊急提言」を提出し、国主導による1兆円規模の船舶ファンド創設を提言している。今治造船がJMUの筆頭株主となることで、同社は一般商船と艦艇の両方を手がける「デュアル造船所」へと進化する。

この記事のポイント
→ 今治造船が、艦艇の建造実績を持つJMUの株式60%を保有する筆頭株主となる。
→ 「日米造船黄金時代」が浮上する中、自民党の造船業支援提言と連動し、今治造船が商船と艦艇の「デュアル造船所」として業界をリードする可能性がある。

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