Inside Report: Japan’s Shipyards Under Strain (1) 揺れる日本の造船現場(1)フォース・マジュール検討

Inside Report: Japan’s Shipyards Under Strain (1) — Labour Shortages Prompt Force Majeure Talks
インサイドレポート 揺れる日本の造船現場① フォースマ・ジュール検討、深刻な人手不足
Japan’s shipyards are facing mounting challenges on the factory floor. While hopes are high for a “Golden Era of Japan–US Shipbuilding” under proposals floated by the Trump administration, industry leaders are sounding a note of caution: “It’s getting harder every year to secure workers for actual factory operations,” says one shipyard executive. Several Japanese shipbuilders are now considering the inclusion of force majeure clauses , (For the full article, please continue reading. This is the first of a three-part series.)
Key Points of This Article
→ Although Japanese shipyards are enjoying strong order volumes, from 1 June 2025, amendments to the Industrial Safety and Health Regulations will make heatstroke prevention mandatory in industries with significant outdoor labour, potentially reducing worker availability.
→ In China, where similar labour rules were implemented ahead of Japan, some yards shifted operations to early mornings and evenings, which ultimately led to delivery delays and, in some cases, formal declarations of force majeure to shipowners.

インサイドレポート 揺れる日本の造船現場① フォース・マジュール検討、深刻な人手不足
日本の造船所の労働現場が揺れている。米トランプ政権の提案で「日米造船黄金時代」の到来が期待される一方、「実際に工場で働くワーカーの確保は年々難しくなっている」(造船首脳)との声もある。複数の日本の造船所は、新たに締結する新造船契約の際、船主への納期遅延に備え、フォース・マジュール(不可抗力)条項を、(続きは本文でお読みください。この連載は全3回でお届けします)
この記事のポイント
→ 日本造船所は受注が好調な一方で、2025年6月1日からは改正労働安全衛生規則により、屋外作業の多い業種において熱中症対策が義務化され、従業員の稼働時間は短く可能性がある。
→ 昨年、労働規制が先行して実施された中国造船所では、早朝・夜間操業に移行した結果、納期遅延が発生し、船主にフォース・マジュールを宣言した例もあった。
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