nside Report Regional Banks Struggling with Ambitions to Enter Ship Finance インサイドレポート 船舶融資と地方銀行の苦悩

Ageing Population and Labour Shortages

少子高齢化、人材不足

Regional banks in Japan aspiring to enter ship finance are facing mounting struggles. Among regional institutions, the major banks already engaged in ship finance, aside from the megabanks, include Iyo Bank, Hiroshima Bank, Yamaguchi Financial Group, Ehime Bank, Fukuoka Bank, and Oita Bank.

Key Points of This Article
→ Over the past ten years, Japan’s declining birth rate and ageing population have accelerated, prompting the Financial Services Agency to push forward with restructuring of what it calls “too many” regional banks.
→ Regional banks aiming to newly enter ship finance seek to expand their loan balances in order “to prepare for mergers and secure a favourable position in the event of consolidation” (according to a senior regional bank executive).

In late August, in a prefectural capital city in western Japan, the local shopping district past 1 p.m. on a Wednesday had effectively become a “shutter street” – a Japanese phrase describing the decline of regional towns, where many shops close their shutters even during business hours due to a lack of customers.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

インサイド・レポート 船舶融資に参入狙う地方銀行の苦悩。少子高齢化、人材不足

 日本の地方銀行の中で、船舶融資に新規参入を狙う地方銀行の苦悩が続いている。日本の地方銀行の中で船舶融資を手掛けるメジャー銀行は、メガバンクを除けば、伊予銀行、広島銀行、山口フィナンシャルグループ、愛媛銀行、福岡銀行、大分銀行―などとなる。

この記事のポイント

→過去10年、日本の少子高齢化が加速し、金融庁が「多すぎる」地方銀行の再編を進める。

→船舶融資への新規参入を狙う地方銀行は、融資残高を積み増すことで「合併に備え、合併を優位に進めたい」(地銀幹部)意向を持つ。

8月下旬、西日本の県庁所在地である中核都市。水曜日の午後1時過ぎの地元の商店街は「シャッター通り」(客が来ないので営業時間にもかかわらずシャッターを降ろしている店が多いという日本の地方都市の不況を示す言葉)と化していた。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

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