Is There a Path Back for Sumitomo Heavy and Sasebo’s Newbuilding Operations? 住友重機械と佐世保の新造建造の復活はあるのか

Slipways Under Strain as Block-Building Partnerships Emerge
船台がひっ迫、ブロック建造で連携も
With Japan’s shipyards facing a severe shortage of available slipways, attention is turning to the future of Sumitomo Heavy Industries Marine Engineering (SHI-ME) and Sasebo Heavy Industries (SSK), both of which halted newbuilding orders in the wake of the post-2020 downturn.
Key Developments
→ Imabari Shipbuilding and Nihon Shipyard (NSY) announced on 26 September that they had secured two Aframax-class vessels from Greek owners. As Imabari revives its mega-block construction methodology, it is expected that SHI-ME will once again manufacture hull blocks for the group.
→ While SSK appears unlikely to revive its own-branded newbuilding operations in the short term, there is growing speculation that it could re-enter the market “as a large-scale block production base,” according to one trading house representative.
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)
Photo courtesy =SHI-ME, SSK website

住友重機械と佐世保の新造建造の復活はあるのか。
船台がひっ迫、ブロック建造で連携も
日本の造船所の船台(建造可能な設備)がひっ迫している中、2020年以降の造船不況で相次ぎ新造船の受注を停止した住友重機械マリンエンジニアリング(SHI-ME)と佐世保重工業(SSK)の動向に注目が集まっている。
この記事のポイント
→今治造船と日本シップヤード(NSY)が9月26日、ギリシャ船主からアフラマックス型2隻を受注したと発表。今治造船グループはメガブロック工法の再開に伴い、住友重機械マリンエンジニアリングで船体ブロックを建造する見通しだ。
→SSKが短期的に自社ブランドで復活させることは難しそうだが、「大型ブロック生産拠点として再参入の可能性はある」(商社関係者)との期待も出ている。
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