Japan-U.S. Shipbuilding Renaissance and Vietnam’s Rise 日米造船黄金時代とベトナム造船の拠点化の課題

Japan-U.S. Shipbuilding Renaissance and Vietnam’s Rise as a New Maritime Hub: South Korean Investments Accelerate
日米造船黄金時代とベトナム造船の拠点化の課題 相次ぐ韓国造船の投資
In Japan, where the shipbuilding industry has long been eclipsed by China and South Korea, discussions are underway to establish a public-private fund worth approximately 1 trillion yen under a joint Japan-U.S. initiative referred to as the “Japan-U.S. Shipbuilding Golden Era.” Meanwhile, South Korea’s Samsung Heavy Industries has partnered with Vietnam’s state-owned oil company (continued in main text).
Photo by Samsung Heavy Industries
Key Takeaways
→ As Japan seeks to reclaim its leadership in shipbuilding, Vietnam is drawing growing attention as a potential new hub, with geopolitical, labour, and cost-related factors under close scrutiny.
→ Investments by South Korean players in Vietnamese shipyards are expected to lead to the construction of MR-type product tankers and Suezmax-class large vessels, clearly signalling South Korea’s strategic “southern expansion.”

日米造船黄金時代とベトナム造船の拠点化 相次ぐ韓国造船の投資
造船業で中国・韓国に主導権を奪われた日本では、現在、日米連携による「日米造船黄金時代」構想のもと、1兆円規模の官民ファンド創設が検討されている。一方、韓国・サムスン重工業はベトナム国営石油会社(続きは本文をお読みください)
この記事のポイント
→日本造船の復権が模索される中、ベトナムが新たな造船ハブとなるかどうか、地政学・人材・コストの各側面から注目が集まっている。
→韓国勢によるベトナム造船への投資によりベトナム造船でMR型プロダクトタンカーやスエズマックス級の大型船を建造する見込みで、 韓国の“南進”が鮮明になっている。
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