Japan US leaders hold first summit shipbuilding and Sakhalin2 under spotlight 日米首脳が初会談、造船、サハリン2が焦点

Working Group to discuss Japanese investment in US shipyards; special exemption expires on 19 December

ワーキンググループ(WG)で米国造船への投資、特例期限12月19日終了も

Prime Minister Sanae Takaichi held her first meeting with US President Donald Trump since taking office on the morning of the 28th at the State Guest House in Moto Akasaka, Tokyo.
Takaichi explained to President Trump Japan’s plans to expand investment and lending toward the United States as well as to increase defence spending.

Key points of the article

→ For Japan’s maritime and shipbuilding industries, what is being described as the “Golden Era of Japan–US Shipbuilding Cooperation” is emerging as an essential theme for revitalising Japan’s shipbuilding sector. Concerning sanctions on Russia, the focal issue is whether imports of LNG from the Sakhalin-2 project, in which Japan’s major shipping companies and power utilities are involved, can continue.

→ Regarding Sakhalin 2, a senior shipping executive commented: “Major shipping companies are taking into account the possibility that the special exemption allowing Japan to import LNG under the US sanctions regime against Russia may expire on 19 December. The LNG carriers deployed for the project have nearly finished their depreciation, but as Sakhalin 2 accounts for about 10 per cent of Japan’s total LNG imports, the government will have to make an extremely difficult decision if those imports are halted.”

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

Photo courtesy =Representative photography, Sakhalin energy

日米首脳が初会談、造船協力、サハリン2が焦点

ワーキンググループ(WG)で米国造船への投資、特例期限12月19日終了も

高市早苗(Sanae Takaichi)首相は28日午前、東京・元赤坂の迎賓館でトランプ米大統領と首相就任以来、初の会談を実施した。高市首相はトランプ大統領に対米投融資の拡大や防衛費増額の計画について説明した。

この記事のポイント

→日本の海運・造船業界にとって「日米造船黄金時代」は、日本造船業界の浮揚に不可欠なテーマとなる。ロシア制裁に関しては、日本の海運大手や電力会社が関与するサハリン2プロジェクトからのLNG輸入の継続可否が焦点となる。

→海運関係者はサハリン2について「海運大手はロシアの経済制裁措置の特例として日本に認められているLNGの輸入可能期限(12月19日)が終了する可能性も視野に入れている。投入しているLNG船については減価償却もほぼ終了しているが、日本のLNG輸入の約1割を占めるサハリン2からのLNG輸入停止について政府は非常に思い判断が求められるのではないか」(海運幹部)との見方を示す。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

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