Japanese Shipping Firms Brace for Tonnage Shortage Amid Hormuz Strait Risk邦船社、ホルムズ海峡リスクで船腹ショートに対応へ

Japanese Shipping Firms Brace for Tonnage Shortage Amid Hormuz Strait Risk – Force Majeure in LNG Shipping in Question
日本の海運会社、ホルムズ海峡リスクで船腹ショートに対応へ。LNG船のフォース・マジュールとは
Japanese shipping companies, led by major players NYK Line, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), and Kawasaki Kisen Kaisha (“K” Line), have begun taking steps to avoid a tonnage shortfall in their energy fleets following Israel’s strikes on Iranian nuclear and military facilities on 13 June. With the Strait of Hormuz effectively under Iranian control, there is increasing likelihood that VLCCs and LNG carriers will begin to avoid the Gulf region, instead shifting allocation towards West African crude, as well as American and Australian exports. Meanwhile, with regard to LNG shipments originating from Qatar, industry observers are now focusing on whether shipping companies could invoke force majeure clauses in their contracts.
“Those Who Own Ships Win in a Crisis”
Commercial trading houses have also ramped up activity within their shipping departments.
“In times of war, upheaval, or conflict, shipping stocks are invariably bought alongside war-related commodities. That’s because shippers across the globe rush to secure tonnage,” said an energy specialist within the shipping division of a major trading house.
“Spot charter rates for VLCCs have already risen to $40,000 per day, and FFAs are trending upwards. In a crisis, it’s those who own the ships who win.”
This article explores how Japanese shipping companies are responding, the risk of negative freight margins arising from COA fulfilment, and whether force majeure can be applied in ex-ship LNG trades—drawing also on precedent cases involving LNG vessels.
Photo courtesy=ShipAtras, Nakilat

〆日本の海運会社、ホルムズ海峡リスクで船腹ショートに対応へ。LNG船のフォース・マジュールとは
日本郵船、商船三井、川崎汽船の海運大手3社を中心に、原油や石油製品、LNGを輸送する日本の海運会社は、イスラエルがイラン各地の核施設や軍事施設を攻撃した6月13日以降、エネルギー船隊に船腹ショートが発生しないよう対応を進めている。ホルムズ海峡は事実上、イランの支配下にあり、今後、VLCCやLNG船が湾岸諸国を回避し、西アフリカ産原油やアメリカ、豪州に配船をシフトする可能性がある。一方、カタールを起点とするLNG輸送については、今後、海運会社はフォース・マジュールを宣言できるのかどうかも焦点になる。
■有事の際は「船を持っている者が勝ち」
商社の船舶部門の動きも慌ただしさを増している。
「戦争、動乱、紛争などの有事には戦争物資に加え、海運株が必ず買われる。それは世界中の荷主が船舶の手配を急ぐからだ。すでにVLCC(大型原油タンカー)のスポット用船料は1日当たり4万ドル、FFAも上昇傾向にある。有事の際は『船を持っている者が勝ち』なのだ」(商社船舶部エネルギー担当者)
本文では日本の海運会社の対応、COA消化に伴う逆ザヤ懸念、LNG輸送でEx-Shipの場合、フォースマジュール(不可抗力)の可否、過去のLNG船のケースなどをもとに言及しています。是非、本文をお読みください。
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