Japan’s Big Three Operate 325 Car Carriers, 242 LNG Ships 日本の海運大手3社、自動車船325隻・LNG船242隻運航

Japan’s Big Three Operate 325 Car Carriers, 242 LNG Ships —Close Watch on the Impact of Revised U.S. Measures
日本郵船・商船三井・川崎汽船、自動車船325隻・LNG船242隻運航。 米措置修正の影響注視
The revised proposal announced by the United States Trade Representative (USTR) on June 6 concerning the entry of car carriers and LNG vessels into U.S. ports reflects an intention to reduce structural dependence on China, while also showing signs of consideration for allied nations such as Japan, which operate large fleets of such vessels.
From the perspective of the Japanese and international shipping industries, “the effective reduction in port entry fees is welcome, but the outlook for container ships remains uncertain and highly dependent on former President Trump’s tariff negotiations. It remains too early to draw conclusions,” commented an executive in charge of car carriers at one of Japan’s major shipping firms.
Key Points of This Article:
→ As of the end of March 2025, Japan’s three major shipping companies operate a combined total of 325 car carriers and 242 LNG carriers.
→ Their global market share in the car carrier and LNG shipping segments remains notably high.
→ Latest newbuilding orders are based on financial results disclosures.
Photo courtesy= NYK, MOL ,K Line

〆日本郵船・商船三井・川崎汽船、自動車船325隻・LNG船242隻運航。 米措置修正の影響注視
USTRが6月6日に発表した自動車船、LNG船に対する米国入港に関する修正案は、中国に依存する構造の是正を掲げながらも、LNG船や自動車船を大量保有する日本などの同盟国への配慮がにじむ内容となっている。
日本や国際の海運業界としては「入港手数料が実質的に値下げされるのは歓迎するところだが、コンテナ船については未知数であり、トランプ大統領の関税交渉の動向に寄るところも大きく、予断を許さない」(日本の海運大手の自動車船担当者)との見方を示している。
この記事のポイント
→ 日本の海運大手3社の2025年3月末時点の自動車船、LNG船の運航規模
→ 国際海運市場からみた日本の海運大手3社の自動車船、LNG船のシェア
→ 決算発表資料からまとめた新造船の発注状況
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