Japan’s Big Three Shipping Face Murky Outlook for Container and PCTC 海運大手3社、コンテナ船とPCTCの業績見通しが難航

Japan’s Big Three Shipping Firms Face Murky Outlook for Container and PCTC Segments
Red Sea Risk Collides with Wave of Newbuilding Deliveries
海運大手3社、コンテナ船とPCTCの業績見通しが難航
紅海リスクと新造船ラッシュが交錯
A string of attacks on commercial vessels in the Red Sea by Yemen’s Houthi rebels has prompted global shipping companies to avoid routes through the Suez Canal, instead redirecting voyages along the longer path via the Cape of Good Hope at the southern tip of Africa. While vessel demand for both container ships and car carriers has temporarily tightened, (full article continues below)
Key Takeaways
→ The backlog of new container ship orders and the imposition of a 25% tariff by the United States on vehicle imports are adding further uncertainty on both the supply and cargo demand sides.
→ Japan’s three major shipping lines are expected to provide earnings guidance under highly uncertain geopolitical conditions when they release their Q1 FY2026 results this August.

海運大手3社、コンテナ船とPCTCの業績見通しが難航 紅海リスクと新造船ラッシュが交錯
イエメンのフーシ派が紅海で相次いで貨物船を攻撃したことで、世界の海運会社はスエズ運河を通る航路の運航を避け、アフリカ南端の喜望峰を経由する長距離航路へ再び舵を切った。足元ではコンテナ船・自動車船ともに船腹需要が一時的に引き締まっているが、(続きは本文をお読みください)
この記事のポイント
→新造コンテナ船の発注残の増加や、米国による自動車への25%関税といった供給面・荷動き面の不確実性も高まっている。
→日本の海運大手3社は、8月に開示される2026年第1四半期の決算発表で極めて不確実性の高い地政学的リスク下での業績見通しの判断を求められている。
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