Middle East–China VLCC Charter Rates Surpass $120,000 中東―中国間VLCC用船料が12万ドル超

Amid Dark Fleet Sanctions and Port Congestion

ダーク・フリートへの制裁、混雑や積み荷需要で

Asian VLCC (Very Large Crude Carrier) freight rates have surged to their highest level since the post-COVID recovery period.

Key Points

→ On October 30, S&P Global assessed the Persian Gulf–China route at WS 132.5 ($29.39/mt). A day earlier, China-based oil companies reportedly fixed the VLCC Front Otra for loading on November 16 at WS 127.5 on subjects, equivalent to roughly $120,000 per day or higher on a time-charter basis.

→ Behind the surge are delays at Chinese ports, a sharp rise in U.S. crude imports into India during Q3, and difficulties securing tonnage from the so-called “dark fleet” due to tightening sanctions on Iran. Most Japanese shipping companies, including NYK, MOL, and K Line, continue to operate steadily under long-term contracts, though some spot-market vessels have benefited from the rate spike.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

Photo credit by Tankersinternational

中東―中国間VLCC用船料が12万ドル超 ダーク・フリートへの制裁、混雑や積み荷需要で

 アジアのVLCC(超大型原油タンカー)運賃が急上昇し、ポスト・コロナの回復期以来で最も高い水準に達している。

この記事のポイント

→ペルシャ湾―中国航路では10月30日時点の市場でS&P Global評価によるWS(ワールドスケール)が132.5($29.39/mt)に上昇。10月29日には中国系石油会社がVLCC「Front Otra」を11月16日積みでWS127.5でon subjectsと伝えられ、日建て換算で$120,000/日前後〜超の水準に達した。

→背景には、中国港での入出港遅延、インドによる米国原油輸入の急増、そしてイラン制裁による「ダーク・フリート」船腹調達の難航がある。日本の海運会社の多くは長期契約で安定運航を維持しているが、一部のスポット船は急騰の恩恵を受けている。

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