Northern Sea Route, the “Shortest Path” Left in Limbo by Sanctions 北極海航路、経済制裁で宙に浮く「最短ルート」

Northern Sea Route, the “Shortest Path” Left in Limbo by Sanctions
Japan explores LNG transport and icebreaker construction
北極海航路、経済制裁で宙に浮く「最短ルート」 日本はLNG輸送・砕氷船建造を模索
The shortest route connecting Asia and Europe—the Northern Sea Route (NSR)—is, at least in theory, a groundbreaking corridor for transporting LNG from Russian Arctic energy projects such as Yamal LNG and Arctic LNG 2 to Japan. In Japan, there is also a possibility of constructing icebreakers at JMU Maizuru as part of a potential “golden age of US-Japan shipbuilding” (see full story for details).
Key points of the article
→ The NSR remains “a route far from practical use.” Especially since the US government, OFAC, and the UK government imposed sanctions on Russian LNG terminals, shareholder companies, and shipowners, the use of the route has effectively come to a halt.
→ In Japan, while there is potential for utilising the NSR as the shortest LNG transport route from the Russian Arctic and for building icebreakers under a possible “golden age of US-Japan shipbuilding,” in Europe the route is also attracting attention as a third option for international container shipping.
Photo by iStock, Yamal LNG,

北極海航路、経済制裁で宙に浮く「最短ルート」 日本はLNG輸送・砕氷船建造を模索
アジアと欧州を結ぶ最短ルート――北極海航路(Northern Sea RouteNSR)は、特にヤマルLNGやアークティックLNG2といったロシア北極圏のエネルギープロジェクトから日本向けLNGを輸送するうえで、理論上は画期的なルートである。日本ではJMU舞鶴で、(続きは本文でお読みください)
この記事のポイント
→NSRは、いまだに「実用化には遠い航路」にとどまっている。とくに米国政府やOFAC、英政府がロシアのLNG基地や出資企業、船主に制裁を課して以降、その使用は事実上停止している。
→日本ではロシア北極圏からのLNG輸送の最短ルート、“日米造船黄金時代”での砕氷船建造という可能性も見えるなか、欧州では国際コンテナ航路としても第三の選択肢として注目を集めている。
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