Reportage : Japanese shipowners (1) ルポ・日本船主 第1回

Is it really true that “shipowners thrive while operators perish”?
「船主栄えて、オペレーター滅びる」は本当か?
A biting winter wind swept through central Tokyo in early December.
In a coffee shop near Corridor Gai, the narrow strip running between Yurakucho and Ginza, a shipping operator’s representative muttered with a wry smile.
“People like to say that shipowners are prospering while operators are being wiped out, and at the moment it really does feel that way,” he said.
That day, daily capesize charter rates in the London market were on the verge of reaching $40,000.
Ordinarily, an upswing in the dry bulk market should be welcome news for operators as well. Yet not only in Japan, but also among European operators, there are no shortage of industry figures wearing grim expressions.
ルポ・日本船主 第1回
「船主栄えて、オペレーター滅びる」は本当か?
寒風が吹く12月上旬の東京都心。
有楽町と銀座の間に走るコリドー街近くの喫茶店で海運オペレーターの担当者が冷笑しながらつぶやいた。
「巷では船主栄えて、オペレーター滅びる、なんてまことしやかに言われていますが、足元ではまさにそんな感じですよ」
当日はロンドン市場でまさにケープサイズの1日当たりの用船料が4万ドルに到達しようかという日だった。
本来、ドライ市況の上昇はオペレーターにとっても歓迎すべきことだが、日本はもとより、欧州オペレーターでも苦い顔をする関係者は少なくない。
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)
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