Sumitomo HI Maintains Its Policy to Withdraw from Newbuilding 住友重機械、新造船からの撤退方針変えず

Shipbuilding Sector Sees Growing Expectations for the Utilisation of the Yokosuka Shipyard

造船業界、横須賀造船所の活用に期待感も

Sumitomo Heavy Industries is approaching the two-year mark since its February 2024 announcement that its wholly owned subsidiary, Sumitomo Heavy Industries Marine Engineering, would withdraw from the construction of general commercial vessels. During this period, two contrasting aspects have coexisted within the environment surrounding Japan’s shipbuilding industry: elements that have changed, and challenges that remain unaltered.

Key Points of This Article

→ The factor that has changed is that, following the inauguration of the Sanae Takaichi administration, the Japanese government and the Japan Shipbuilders’ Association, influenced by the policies of the U.S. Trump administration, have begun in earnest to revive Japan’s shipbuilding sector.

→ The challenges that remain unchanged are the soaring prices of materials, the chronic shortage of labour, and the unpredictable trends in newbuilding prices.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

Photo by Sumitomo Heavy Industries Marine Engineering, Google map

住友重機械、新造船からの撤退方針変えず

造船業界、横須賀造船所の活用に期待感も

 住友重機械工業が2024年2月に100%子会社の住友重機械マリンエンジニアリングが一般商船の新造船事業から撤退すると発表してから2年弱が経過しようとしている。その間、日本の造船業を取り巻く環境は変化した点と同時に変わらず存在し続ける課題の2点が共存している状況だ。

この記事のポイント

→変化した点は、高市早苗(Sanae Takaichi)政権の発足により、日本政府と日本造船工業会が米トランプ政権の意向を受け、本格的に日本の造船再興に乗り出したことだ。

→変わらない課題は、資材価格の高騰、恒常的な人手不足、読めない新造船価格動向—という点になる。

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