〆 INSIDE REPORT TSUNEISHI Block Loading the Compay’s First Methanol-Fuelled Ship 常石造船、初のメタノール燃料船を建造

On 22 April 2025, TSUNEISHI SHIPBUILDING Co., Ltd. (Head Office: Fukuyama, Hiroshima Prefecture) announced that its Chinese base, TSUNEISHI GROUP (ZHOUSHAN) SHIPBUILDING INC. (hereinafter referred to as TZS), had successfully completed the initial block loading of the company’s first methanol-fuelled 5,900 TEU container ship on 16 April 2025.
This vessel is the largest container ship ever constructed by the TSUNEISHI SHIPBUILDING Group.
In the shipping industry, the debate continues over LNG fuel versus carbon-free alternatives. This latest newbuilding by TSUNEISHI SHIPBUILDING represents a fresh initiative offering “diverse fuel options” for the future.
Text by Hirofumi Yamamoto, Photo courtesy of TSUNEISHI SHIPBUILDING
※ From here, we will introduce Tsuneishi Shipbuilding’s efforts in constructing methanol-fuelled vessels.
〆インサイド・レポート、TSUNEISHI SHIPBUILDINGが同社初のメタノール燃料5,900TEU型コンテナ船のブロック積載を完了。新燃料の多様性の幕開け。
常石造船(本社:広島県福山市)は2025年4月22日、自社の中国拠点である常石集団(舟山)造船有限公司(TSUNEISHI GROUP (ZHOUSHAN) SHIPBUILDING INC.、以下TZS)において、同社初となるメタノール燃料を使用する5,900TEU型コンテナ船の初回ブロック積載を2025年4月16日に無事完了したと発表した。
この5,900TEU型コンテナ船は、常石造船グループがこれまでに建造した中で最大のコンテナ船である。海運業界ではLNG燃料かカーボンフリーの新燃料か、という議論があるが、今回のTSUNEISHI SHIPBUILDINGの新造船は、「多様な新燃料の選択肢」を提供する新たな取り組みである。
Text by Hirofumi Yamamoto, Photo courtesy= TSUNEISHI SHIPBUILDING
※ここからの続きではTSUNEISHI SHIPBUILDINGのメタノール燃料船の建造の取り組みを紹介する。
コメント