U.S. and China Reach Sudden Agreement to Suspend Port Entry Fees for One Year 米中、急転直下 入港手数料を1年間停止で合意

Geopolitical risks persist as Seaspan and Pacific Basin shift operations to Singapore

地政学的リスク継続、Seaspan、Pacific Basinなどシンガポール移転を引き起こす

Xinhua News Agency reported on October 30 that, according to a statement from China’s Ministry of Commerce, the United States and China have agreed to suspend for one year the port entry fee measures that had been imposed on each other’s vessels.

Key Points of the Article

→ Both countries have agreed that the United States will suspend for one year its “Section 301” investigative measures targeting China’s maritime, logistics, and shipbuilding industries, while China will simultaneously suspend its retaliatory countermeasures for the same period.

→ The port entry fees and related charges applied to vessels of both countries and to Chinese-built ships—implemented on October 14—will, in a sudden turn of events, be halted for one year. However, U.S.-based Seaspan and Hong Kong-based Pacific Basin have already shifted parts of their headquarters functions and vessel registrations to Singapore, indicating that geopolitical risks concerning shipping and shipbuilding remain deeply embedded in the global maritime market.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

International container cargo and freight ships docked in Seattle port terminals.

米中、急転直下、入港手数料を1年間停止で合意

地政学的リスク継続、Seaspan、Pacific Basinなどシンガポール移転を引き起こす

 新華社通信は10月30日、中国商務省の発表として、米国と中国が互いの船舶に対して実施していた入港手数料措置を1年間停止することで合意したと報じた。

この記事のポイント

→両国は、米国が中国の海事・物流・造船業に対して発動していた「301条」調査措置を1年間停止し、中国も同期間、報復的な対抗措置を停止する。

→10月14日に発効された両国の船舶や中国建造船に対する入港手数料などの課金は急転直下、1年間停止されることになった。しかし、米国拠点のSeaspanや香港拠点のPacific Basinは既に本社機能の一部や船舶の船籍などをシンガポールに移転、海運・造船に関する地政学的リスクは依然として国際海運市場に色濃く残っている状況だ。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

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